Tuomas Kyrö: Nyrkki : Kehässä Robert Helenius

Nyrkki : Kehässä Robert Helenius

Intensiivinen, täpöllä mukana elävä, paneutuva, vakuuttava – Tuomas Kyrön kirjoitusotetta yritän kuvailla raskaansarjan suomalaishuipun Robert Heleniuksen urheilijaelämän purkamisessa. Jos on Robben nyrkki rautaa, sitä on myös Kyrön teksti: lähes pyörryttävän mukaansa tempaavaa. Vuoden paras urheilukirja ilman muuta. Mieleni minun tekevi jopa todeta, että tämän täytyy olla Kyrön kirjoista paras, vaikken yhtään kirjaa häneltä ole lukenutkaan – enkä katsonut edes Mielensäpahoittajaa!

Nyrkki seurailee Ruotsissa syntyneen, Porvoossa varttuneen ja Ahvenanmaalla majailevan Robert Heleniuksen (s. 2.1.1984) poukkoilevaa uraa kohti maailman nyrkkeilyhuippua Saksan Sauerland-tallin kautta. Polku on pitkä ja kapoinen, välillä minkä nyt leveneekin. Tukena polulla ovat viimeiseen asti valmentaja Johan Lindström ja manageri Markus Sundman, myös cutman Kade.

Vähitellen kuitenkin alkaa väistämättä olla iltalaulun aika, kun kaksi viimeistä huippuottelua on päättynyt ennen aikojaan tyrmäystappioon.

Wilder-ekaerätappion jälkeen,15.10.2022 Brooklyn, paareilla ambulanssissa käyty keskustelu ei selittelyjä jätä:

Har jag boxat?” / Nyrkkeiltiinkö me? / “Kyllä.” “Vann jag?” / Voitinko mä? / “Nää, du förlorade. Du blev knockad.” / Se tyrmäsi sinut. / “Voi vittu. Tää meni vituksi, Johan.” “Nyt ei mietitä sitä. Sinä tulet vielä takaisin.

Ei tullut Robbe enää takaisin: saman kohtalon koki vuotta myöhemmin, 12.8.2023 Lontoo, Anthony Joshuaa vastaan, nyt seitsemännessä erässä.

Eikä siinä kaikki: epäselvä dopingsyyte tuosta viimeisimmästä matsista jää elämään; asiaa tutkitaan yhä. Ja pahin kaikista: ero. Sandra ei halua tai jaksa enää olla aviossa. Kolmilapsinen perhe hajoaa.

Jos edes pientä lohdutusta hakee, voi turvautua vanhaan totuuteen: mikään ei kestä ikuisesti. Voittajat vaihtuvat aina; niin vain vuotta nuorempi Deontay Wilderkin lensi joulun alla kanveesiin.

On äärettömän kivuliasta olla nyrkkeilijä, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Lukekaa Tuomas Kyrön empaattinen teos lähelle antautuvasta ihmisestä, nyrkkeilijästä, joka on kaikkea muuta kuin kovanaama.

hikkaj