bell hooks: Mies tahtoo muuttua

Mies tahtoo muuttua

Paljon bell hooksista kuulleena oli mielenkiintoista vihdoin hooksin ajatuksia lukea. Olihan tässä, pienessä kirjassa varsin tiivistä tekstiä ja paljon ajattelemisen aihetta mieheydestä.

Bell hooks kirjoittaa miehistä ja maskuliinisuudesta vahvan feministisestä näkökulmasta. Mieheyttä lähestytään monista näkökulmista: maskuliinisuutta käsitellään muun muassa työn, seksuaalisuuden, väkivallan, poikien, populäärikulttuurin representaatioiden ja feminismin kautta.

Kirja on kirjoitettu 2000-luvun alkupuolella ja vuonna 1952 syntynyt hooks edustaa minun näkökulmastani selvästi aikaisempaa sukupolvea. Hooks on vanhempieni ikäinen, eli puhuessaan omista vanhemmistaan hän puhuu minun isovanhempieni ikäpolvesta ja onneksi 1950-luvun Yhdysvaltojen maaseudun patriarkaalinen lastenkasvatus ei ihan samalla tavalla toteudu 2020-luvun Suomessa.

Koska hooks on musta, intersektionaalisuus näkyy kyllä rotukysymyksissä – valkoiset feministit saavat kritiikkiä käsityksistään miesten valta-asemasta, joka unohtaa ei-valkoisten miesten heikomman aseman – mutta muuten esimerkiksi ei-binäärisestä sukupuolesta ei puhuta, päinvastoin hooks on hyvinkin vankasti binäärinen sukupuolinäkemyksissään.

Pohjimmiltaan iso kysymys on, lukeeko tätä kirjaa kukaan niistä, joille tämä kirja olisi eniten tarpeen? Kuten hooks itse kirjoittaa:

Yksi keskeisimmistä syistä, miksi feministien vaatimuksella haastaa patriarkaatti ja muuttaa sitä oli niin vähän vaikutusta miehiin, oli se, että teoria ilmaistiin pääosin kirjoissa. Useimmat miehet eivät ostaneet tai lukeneet feministisiä kirjoja.

– bell hooks: Mies tahtoo muuttua, s. 122

Mies tahtoo muuttua ei ole helppo kirja. Osa hooksin aiheista tuntuu vähän amerikkalaisilta tai muuten vain vierailta suomalaisesta näkökulmasta ja ennen kaikkea teksti on vähän raskasta, kuivaa ja akateemista, joten tuskinpa tämäkään sinänsä ansiokas julkaisu tavoittaa suurta joukkoa niitä miehiä, joille muutos olisi eniten tarpeen. Tehkääpä joku tästä aiheesta Netflix-sarja, jossa on alastomuutta, rikoksia ja väkivaltaa ja siinä sivussa patriarkaattia kumoava sanoma, niin eiköhän se siitä!

Muutokselle on kuitenkin tarvetta. Imperialistisen valkoista valtaa kannattavan patriarkaatin on kaaduttava. Siinä voittavat myös useimmat miehet. Feminismi todellakin ratkaisee suuren osan miesten ongelmista. Omalta kohdaltani ainakin voin sanoa, että elämä täällä feministisemmän mieheyden puolella on leppoisaa, tarjoaa rakkaudellisia kokemuksia (ja parempaa seksiä!), edistää terveyttä ja antaa mielekkäitä suhteita läheisiin ihmisiin. Suosittelen lämpimästi!