David Semple: Minä ajan paloautoa

Minä ajan paloautoa

David Semple on erikoistunut kuvakirjoihin, jotka sijoittavat lapsen ajamaan jotain ajoneuvoa. Näistä voikin valita mieleisimmän ajoneuvon. Minä ajan paloautoa vie lukijan paloauton ohjaamoon, jossa tehtävänä on auttaa pelastajia sammuttamaan leipomossa syttynyt tulipalo.

Sarjan kirjan sivut tarjoavat lapselle tehtäviä: pitää löytää oikea nappi, jolla laittaa sireenit päälle tai tarkistaa ajonopeus. Kirjan interaktiivisuus pitää lapsen aktiivisena ja yksinkertainen toteutus saattaa tehdä suurenkin vaikutuksen. Tämä kirja on hyvä mahdollisuus esitellä palomiesten tehtäviä.

Kirjan kuvitus on värikästä ja houkuttelevaa, ja sen värimaailma tukee hyvin palokuntateemaa. Ihmishahmot ovat hieman yksiulotteisia.

Minä ajan paloautoa on toimiva kuvakirja lapselle, jota kiinnostaa palokunta ja paloautot. Kirja tarjoaa mahdollisuuden lapselle käyttää mielikuvitustaan. Kirjan interaktiivisuus tekee lukukokemuksesta varsin aktiivisen, mikä on hyvää vaihtelua. Se voi toimia myös erityisen hyvin lapsille, joilla on vaikeuksia rauhoittua lukemaan.