Nadja Sarell ja Shini Somara: Minusta tulee insinööri

Hyvät insinöörit tekevät maailmasta paremman paikan!

Näinpä. Yllä esitettyä lienee hölmöä ja tavallaan mahdotontakin kiistää. Ilman insinöörejä meillä ei olisi hissejä tai liukuportaita, ilman insinöörejä rakennustyömaat tai huvipuistot olisivat melko toisenlaisia. Ilman insinöörejä yhteydenpitomme olisi melko lailla niukempaa ja liikkumisemme hankalampaa. Rakennuksemme olisivat matalampia ja elämä ylipäätään erilaista, aika lailla yksinkertaisempaa – ja tällä en tarkoita vaivattomampaa, vaan pikemminkin alkeellisempaa. Insinöörit tekevät meidän elämästämme sellaista, johon olemme näinä päivinä tottuneet, mutkatonta.

Jos meillä ei kotona kasvaisi pientä, jokaisesta koneesta ja koneistosta kiinnostuvaa insinöörin alkua, olisin varmuudella jättänyt tämän kirjan huomioimatta. Mutta koska juuri neljä vuotta täyttänyt poikamme elää tällä hetkellä lähinnä pesukoneista ja siinä sivussa kaikista muistakin koneista, en voinut ohittaa teosta lukematta sitä hänelle. Ja hänhän tykkäsi. Ihmetteli vain, miksi minä taisin ensimmäisellä lukukerralla hieman torkahtaakin…

Kiinnosti minua tai ei, olen sitä mieltä, että Minusta tulee insinööri on hyvä lastenkirja. Siinä pieni, loputtoman kiinnostunut Sara-tyttö lähtee mumminsa kanssa kävelylenkille. He törmäävät niin hissiin, rakennustyömaahan, huvipuistoon kuin kauppakeskukseenkin. Näkevät paljon mielenkiintoisia asioita, jotka herättävät Sarassa lukuisia kysymyksiä. Miten hissi toimii? Miten nosturi jaksaa nostaa niin painavia taakkoja? Miten vuoristoradan vaunut pysyvät raiteilla ja erityisesti, miten lentokone pysyy ilmassa? Ja mummihan vastailee. Miten mummi tietääkin noin paljon asioita…

Tykkäsin teoksessa siitä, että vaikka se sukeltaa kuvakirjaikäisten näkökulmasta melko syvällekin insinöörimaailmaan, se tekee sen niin yksinkertaisesti ja selkeästi, että lapsen on hyvä ottaa siitä koppi. Aivan kaikkea ei lapsi varmasti sisäistä, mutta hänen on helppo poimia sieltä itseään kiinnostavat seikat. Ja toivoa uudelleen – ja uudelleen – luentaa, jolloin pieni, mutta usein sangen tehokas muisti kerää kerta toisensa jälkeen kirjasta lisää mielenkiintoista informaatiota.

Meillä tämä tekniikan tohtori Shini Somaran kirjoittama teos meni ehdottomaan jatkoon.