Maria Semple: Missä olet, Bernadette?

Missä olet, Bernadette? on kenties omalaatuisin mutta myös koukuttavin vähään aikaan lukemani kirja. Kirjan päähenkilö Bernadette Fox on vähintäänkin omalaatuinen naisihminen, joka herättää voimakkaita mielipiteitä kaikissa tapaamissaan ihmisissä. Hän ei itse juuri pidä ihmisistä, ja onkin joutunut varsin huonoihin väleihin erityisesti ”hyttysiksi” kutsumiensa tyttärensä koulutovereiden äitien kanssa.

Bernadettella on takanaan loistava menneisyys, sillä hän on voittanut erään arvostetuimmista arkkitehtonisista palkinnoista. Sen jälkeen on jotakin mennyt pieleen, sillä nyt Bernadette elää eristäytynyttä elämää miehensä ja tyttärensä kanssa, eikä työskentele enää lainkaan. 15-vuotiaan tyttärensä Been kanssa Bernadette on kuitenkin hyvin läheinen, ja kun Bernadette yhtäkkiä katoaa, alkaa Bee selvittää Bernadetten tarinan kiemuroita. Bee saakin mystisesti käsiinsä paketin niin äitinsä sähköposteja, FBI:n raportteja kuin muitakin paljastavia papereita, ja Bernadetten tarina alkaa vähitellen selvitä.

En oikein osaa luokitella tätä kirjaa mihinkään kategoriaan, sillä siinä on sekoitus vähän kaikkea. Mukana on psykologista romaania, huumoria, salapoliisikertomusta, satiiria ja draamaa. Ehkä tätä voisi kutsua vaikkapa ihmissuhteisiin keskittyväksi psykologiseksi satiiriksi, jossa myös ympäröivä yhteiskunta saa oman annoksensa kritiikkiä. Teksti on lennokasta ja tempaa lukijan mukaansa jo heti ensimmäisestä sivusta lähtien. Henkilöhahmot ovat loistavia ja ärsyttävyydessäänkin samastuttavia, eikä naurunpurskahduksia voi lukiessa välttää. Itse luin kirjan kesälomallani, ja se osoittautuikin varsin mainioksi lomalukemiseksi. Suositten tarttumaan tähän kirjaan silloin, kun kaipaatte piristystä elämäänne.

Innostuin lukukokemuksen jälkeen etsimään Maria Sempleltä muutakin luettavaa, ja huomasin että hän on ollut myös käsikirjoittamassa rakastamaani Arrested Development -sarjaa. Sama kieroutunut huumorintaju onkin tunnistettavissa niin Missä olet, Bernadette? -kirjassa kuin kyseisessä tv-sarjassa.

Salla P.

1. Seattlelainen Semple, Hulluna sinuun ja Sukuvika televisiosarjojen käsikirjoittaja, on kirjoittanut tämän hassun hauskan satiirisen perhedraaman. Minä en noita tv-sarjoja tunne, mutta oletan niiden kuvaavan yhtä pähkähullua maailmaa, jossa tavalliset ihmiset saavat aikaan ihan naurettavia asioita.
    Todella keventävä piristys useamman murhadekkarin ja yhden kahdeksataisen laaturomaanin jälkeen. Suosittelen sulavaa lukukokemusta hakevalle.

2. Olipas omaperäinen ja hauska kirja. Pahin vika tässä on, että kirja aiheuttaa akuuttia halua matkustaa Etelämantereelle. Todella kiehtova kirja, pidin kovasti.

3. Tämä on jo jonkin aikaa odottanut aikaa, siis lukuaikaa. Jotenkin on semmoinen kutina, että pitäisin tästä minäkin.

4. Niinpäs pidinkin! Suosittelen tätä siis minäkin!

5. Aloin lukea tätä kirjaa ja mietin samalla, että tästä saisi loistavan elokuvan. Ilmankos, kirjailijahan onkin käsikirjoittaja! En ole vielä päässyt loppuun, mutta uskallan jo suositella lämpimästi, kertakaikkiaan hilpeä!

6. Ihana, virkistävä, hauska ja mukaansatempaava kirja. Janoan lisää tällaista luettavaa. Mitä suosittelette?

7. Tämähän on ihan omanlaisensa, mutta Semplen seuraavaa kirjaa odotellessa kannattaa kokeilla vaikka David Safierin Huono karma tai Amélie Nothombin Nöyrin palvelijanne. Mielestäni niissä on jotain samantapaista, asiat sotkeutuvat aina vain pahemmin ja lukija saa nauraa silmät vesissä.