Pirkko Arhippa: Murha on sydämen asia

Murha on sydämen asia on Pirkko Arhipan esikoisdekkari, jonka tapahtumat sijoittuvat Turkuun. Teollisuusyrityksen toimitusjohtaja löytyy työpaikaltaan ammuttuna. Hänen nimityksensä toimeen ei ole ollut pulmaton ja työpaikalla on monenlaisia ihmissuhdekuvioita, joten epäiltyjäkin on monta.

Kirja on melko klassinen arvoitus -dekkari. Sen loppuratkaisu ei ole itsestään selvä tai muutenkaan ennalta-arvattava. Kirja on sopivan pitkä, parisataa sivua, sillä tiiliskiviä en oikein jaksa lukea ja ehtiihän toki hyviä juonenkäänteitä saada aikaan vähemmälläkin sivumäärällä.

Pidin siis teoksesta melko paljon. Osasyy on se, että se ei ollut liian jännittävä omille hermoilleni (kuten eivät muutkaan Arhipan kirjat ole olleet).

1. Ensimmäisenä olen näköjään lukenut Arhippan kirjoista ensimmäisen lokakuussa 2006. Sen verran vähän Veera tuossa avaa kirjan sisältöä, että en minäkään sitä kyllä muista 😉 Mutta ilmeisesti olen ainakin sen verran pitänyt, että lukematta on vain kolme kirjaa Arhippan laajasta tuotannosta. Niitä en ole kirjastosta saanut.

2. Muutama Arhippa on tullut luettua, tätä esikoista ei, vielä.

3. Jotenkin ihastuttavan vanhanaikainen tuo oli. Ehkä olen lukenut liikaa samantyyppisiä, kun syyllinen oli arvattavissa jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Ei se silti lukemista häirinnyt. Mukava välipala.