Helena Numminen: Murhaavasti

Murhaavasti

Novellikokoelma, jossa 14 mainiota intensiivistä murhatarinaa naisten tekemistä murhista!

Novellit ovat lyhyitä, vain olennainen on tärkeää. Kirjoittaja on osannut tiivistää jännityksen ja tässä muodossa nämä toimivat erinomaisesti. Nainen on voimakas ja pystyy sekä haluaa murhata; kiukusta, raivosta, kiihkosta — yleensäkin tunteesta sekä erittäin kekseliäästi ja osaavasti.

Novelleista ei löydy ainoatakaan etsivää tai poliisia, mikä on jo sinänsä yllätys. Varsinaisia aseitakaan ei ole käytössä. Lukija voi päättää kuka oikeasti on syyllinen, vai ovatko kaikki osalliset omalla tavallaan uhreja. Nainen on kuitenkin aina pääosassa, tekijä. Murhakeinot ovat todella lukuisia, yllättäviä ja hirmuisen kekseliäitä.

Itse pidin eniten tarinoista Ymmärtävä vaimo, jossa Leila vain tekee täsmälleen sen, mitä Juhani vain pyytää — seurauksia ei ehkä kukaan ajattele, hmmm. Toisaalta hihityshermoni oli tiukalla lukiessani novellia Rosan unet, jossa kuristajakäärme saa pitkän dieetin jälkeen kunnolla syötävää. Yksinäisyyskin on ikävää ja novellissa Uhripässi nainen ratkaisee senkin omalla, joskin mieleenpainuvalla tavallaan.

Kosto on suloista ja toisinaan myös veristä. Näissä novelleissa on myös psykologista ulottuvuutta, feminismiä ja ehkä vähän ajattelemisen aihetta itse kullekin. Suosittelen kaikille rikostarinoiden ystäville.