Sari Luhtanen: Murusia

Kansi: Sari Luhtanen: Murusia

Emmi on ruokaa rakastava kotitalousopettaja, joka on aina tyytynyt sivurooliin hohdokkaan parhaan ystävänsä Lilin elämän kulisseissa. Lilin seuraava tavoite on päästä ruokajulkkikseksi Suomen tähtitaivaalle, ja Emmikin valjastetaan tietämättään toteuttamaan tätä tavoitetta. Asiat kuitenkin mullistuvat, kun ravintolapäivässä ja muissa Lilin tempauksissa huomion saakin Emmi, jolle avautuu mahdollisuus siirtyä pois varjoista, oman elämänsä tähdeksi. Uskaltaako Emmi toteuttaa salaiset haaveensa? Entä mitä hän itse oikein haluaa elämältään? Voiko ystävyys säilyä, jos varastaa toisen haaveet? Entä onko Lilinkään elämä niin upeaa, kuin miltä päällepäin näyttää?

Sari Luhtasen Murusia on viihdyttävä kirja, jossa kepeän tyylin sisällä käsitellään vaikeampiakin asioita. Erityisen suuressa roolissa kirjassa on  ystävyys ja sen säilyttäminen silloin kun toinen ystävistä päättää tehdä suuria muutoksia elämässään. Myös ystävien välistä kateutta pohditaan paljon. Kirja on myös kasvukertomus, sillä Emmi joutuu kirjan tapahtumien myötä ottamaan vastuun elämästään ja lopettamaan ajelehtimisen Lilin varjossa. Samalla myös Lili joutuu tekemään ratkaisevia muutoksia omassa elämässään.

Sari Luhtanen on mielestäni taitavimpia suomalaisia chick litin kirjoittajia, ja hänen kirjansa ovatkin takuuvarmaa viihdettä, jossa ei ole häiritseviä hölmöyksiä tai epäjohdonmukaisuuksia. Päähenkilökin saa olla ihan tavallinen järkevä nainen. Pidin myös kirjan ruokateemasta kovasti.

Salla P.

1. Pidän kotimaisten naiskirjailijoiden tuotannosta, joten tämä Sari Luhtasen kirja päätynee yöpöydälleni.