Jonathan Lethem: Musiikkiuutisia

Musiikkiuutisia on pohjimmiltaan puhdasoppinen kovaksikeitetty dekkari. Kovapintainen yksityisetsivä kertoo tarinaa murhatapauksesta minämuodossa, mukana on viettelijättäriä, gangstereita ja yksityisetsivään nihkeästi suhtautuvia lainvalvojia, joiden moraalinen selkäranka on epäilyttävän joustava.

Ettei nyt ihan tavanomaisuuksiin hukuttaisi, Musiikkiuutisia sijoittuu tulevaisuuteen epämääräiseen dystopiaan, jossa kansalaiset turruttavat itseään laillisilla huumeilla, painettu sana on kielletty, telkkarista tulee vain abstraktia ohjelmaa ja kyseleminen on pahasti poissa muodista. Kansalaisten hyväntahtoisuutta kontrolloidaan karmapisteillä ja jos mokaat, joudut pakastimeen.

Melkoisen sopan Lethem näistä aineksista keitteleekin. Tykkäsin, kirja oli dekkareiden tapaan varsin nopealukuinen ja sikäli mukava välipala, toisaalta suorastaan oudot scifielementit piristivät teosta oikein miellyttävästi. Loppukiepautus oli suorastaan herkullinen.