Mooses Mentula: Musta timantti

Novellikokoelma Musta timantti on Mooses Mentulan esikoisteos.  Novellit kertovat erilaisista tavallisista ihmisistä: nuorista, vanhoista, suomalaisista ja ulkomaalaisista. Yhteistä näille ihmisille on se, että kaikille tulee vastoinkäymisiä eikä elämä suju aina niin kuin voisi olettaa. Perusasetelmasta huolimatta tämä ei ole masentava tai muuten synkkä kirja. Novelleissa ei kenenkään maailma kaadu lopullisesti, useimmissa loppuratkaisu jättää päähenkilöilleen mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen.

Oma suosikkini oli thaimaalaisista marjanpoimijoista kertova novelli. Novellit olivat omaan makuuni sopivan lyhyitä ja nopealukuisia. Olisin kyllä lukenut mielelläni näitä enemmänkin… Tämä ei kuitenkaan ole paras novellikokoelma ikinä. En myöskään antaisi tälle vuoden parhaan esikoiskirjan titteliä. Molemmissa kategorioissa sijoittaisin tämän silti sinne kärkipään tuntumaan, kun kokonaisuus oli sen verran kiinnostava ja hyvin toimiva. Kirjailijassa on selvästi potentiaalia ja toivottavasti uusia tekstejä on tulossa.

Kirjan kansi on muuten aika epäilyttävä. En olisi sen perusteella tätä varmaankaan valinnut luettavakseni, mutta onneksi takakansi vakuutti.