Suzanne Collins: Nälkäpeli – Matkijanärhi

Matkijanärhi on Nälkäpeli-trilogian ehdottomasti paras osa, hyvin koostettu ja älykäs romaani, joka onnistuu kaikilla tasoilla. Suzanne Collinsin luoma trilogia on saanut lukijat ihastumaan Katnissiin. Rohkea, vahva ja aatteidensa puolesta taisteleva nuori nainen oli valmis riskeeraamaan koko elämänsä voittaakseen epäinhimillisen ja julman tosi-TV-kilpailun ja pelastaakseen lähimmäisensä.

Katniss Everdeen on nyt 17-vuotias ja elossa, mutta hänen kotinsa ja koko Vyöhyke 12, on pyyhitty pois maailman kartalta. Kukaan ei tiedä missä Peeta on ja onko hän hengissä. Turvaan ehtivät Gale, Katnissin perhe ja pieni joukko muita. Katniss pääsi siis pakooon, mutta Capitol vihaa häntä edelleen heltymättömästi.

He kaikki elävät nyt Vyöhykkeellä 13, vastarinnan salatussa ytimessä, joka on muiden aavistamatta kouluttanut kapinallisia ja uusia johtajia syöstäkseen presidentti Snow’n vallasta. Vallankumous tai sota on leimahtamassa täyteen liekkiinsä…

Ratkaisevaa on, ryhtyykö Katniss sen symboliksi, valamaan Matkijanärhenä rohkeutta sotaan Capitolia vastaan. Suostuuko hän tähän asemaan? Yhteenotosta tulee vielä Nälkäpeliäkin hyytävämpi ja nyt areena on koko Panemin valtakunta. Myös tämän pelin ovat käsikirjoittaneet Katnissia mahtavammat tahot ja sen seuraukset saattavat tuhota viimeisetkin rippeet siitä, mikä enää on rakastamisen ja suojelemisen arvoista.

Kirja on trilogian ehkä koskettavin, mutta samalla raadollisin, julmin ja väkivaltaisin. Se on myös herkkä tarina nuoresta rakkaudesta ja elämän epäoikeudenmukaisuudesta. Se on myös yhteiskuntakriittinen, totalitaarista valtaa vastustava ja median valtaa käsittelevä teos.

Suosittelen kirjaa ja itse asiassa koko tätä trilogiaa kaikille, sekä nuorille että aikuisille. Tämä kolmas osa ei välttämättä toimi yksistään luettavana, vaikka tässä onkin takaumia aikaisempiin vaiheisiin. Ymmärtääkseen täysin tilanteen vakavuuden sekä tapahtumien kulun, on syytä tutustua sarjan aikaisempiin kirjoihin. Kirja ja koko sarja pitää lukijansa herkeämättä otteessaan.