Suzanne Collins: Nälkäpeli

USA:ta ei sellaisenaan enää ole, luonnonkatastrofit, kuivuus, tulipalot ja lopulta käyty sota ovat nielleet suuren osan mantereesta ja lopusta on muodostunut 13. sektoriin jaettu Panem. On syntynyt erittäin tiukan totalitaristinen yhteiskunta, jonka eriarvoisuus on järkyttävää.

Sen kansalaiset kapinoivat ja hallitsijat rankaisivat jäljelle jääneitä – syntyi peli, Nälkäpeli. Peli on vuotuinen suuri tapahtuma ja tosi-tv, joka jatkuu ja elää omaa elämäänsä kansanjoukkojen viihteenä. Eikä pelkästään viihteenä, sitä on pakko, konkreettinen pakko katsoa. Sektoreilta arvotaan pelin osanottajat ja heitä pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Ainakin ennen varsinaisen pelin alkua.

On vain yksi pikku juttu, pelin voi voittaa vain yksi henkilö; se, joka pystyy tappamaan muut. Tässä trilogian ensimmäisessä osassa 16-vuotias Katniss, salametsästäjä 12. sektorilta, pääsee peliin mukaan, koska heittäytyy arvalla valitun pikkusiskonsa puolesta mukaan kisaan. Osanottajat valitaan arvalla, mies ja nainen joka sektorilta. Ja seikkailu alkaa… Mikäli muuten ei tapahdu tarpeeksi, osanottajille järjestetään muun muassa tulipalo ja muuta toimintaa niin, että osa ainakin taatusti kuolee jossakin vaiheessa.

Viihdyttäväkin ja ajatteluttava nuorisokirja, ei kuitenkaan kovin nuorille tarkoitettu. Scifin ja fantasian ystäville oikeinkin sopivaa luettavaa ja kiinnostavalta vaikuttava opus sinänsä. Varsinkin, jos tähän on tuotapikaa tulossa jatkoa. (Sarjan muut kirjat.)

Lähinnä tuo kansanjoukkojen viihdyttäminen suorana lähetyksenä tappopaikoilta ja muu mukava tuo mieleen jotakin. Myös tosi-tv:n suosio ja jaettavat palkinnot ovat vähintään arveluttavia. Suosittelen oudohkosta fantasiasta pitäville, väkivaltaa välttäville en tätä ehkä antaisi aivan ensimmäisiksi käsiin.

1. > Osanottajat valitaan arvalla, mies ja nainen joka sektorilta

Ei mies ja nainen, vaan tyttö ja poika. Siis nälkäpeliin osallistuhiksihan opakotetaan nimenomaan lapsia. Eli kapinoivia sektoreita rangaistaan sillä, että ihmiset joutuu katsomaan miten omat lapset tulee tapetuksi toisten lasten toimesta.

Siis viihdettä se on vain ja ainoastaan Panemin läpeensä turmrltuneessa pääkaupungissa, joka tyrannisoi julmasti käytännössä orjan asemaan alistettuja 12. vyöhykkeen asukkaita. Vyöhykkeillä nälkäpeli ei ole mitään viihdettä eikä sitä ole sekllaiseksi tarkoitettukaan vaan tavaksi rankaista ja alistaa vyöhykkeitä.

> Lähinnä tuo kansanjoukkojen viihdyttäminen suorana lähetyksenä
    > tappopaikoilta ja muu mukava tuo mieleen jotakin. Myös tosi-tv:n
    > suosio ja jaettavat palkinnot ovat vähintään arveluttavia.

Aika laimeasti sanottu, koko touhu on julmuudessaan ja häijyydessään suorastaan hirviömäistä. Ja Panemin pääkaupungin turmeltunisuus muistuttaa Rooman rappiota ja nälkäpeli myuistuttaa Rooman gladiaattoriteurastuksia tyyliin leipää ja sirkusguvia kansalle.

> Viihdyttäväkin ja ajatteluttava nuorisokirja, ei kuitenkaan kovin
    > nuorille tarkoitettu.

No en njyt menisi tätä miksikään nuorisokirjaksi kutsumaan, kyllä tämä on suositeltavaa luettavaa kaikille scifistä pitäville, kunhan pidetään mielessä että kirjankuvaus mahdollisesta ihmiskunnan tulevaisuudesta on todella häijy ja raaka. Verisenä ja todella väkivaltaisena kirjasarjana tätä ei voi myöskään pienimmille lapsille suositella.

> Varsinkin, jos tähän on tuotapikaa tulossa jatkoa.

Alkuperäiselle Nälkäpeli kiralle on tehty kaksi jatko-osaa, eli tarina koostuu kolmen kirjan sarjasta: Nälkäpeli, Vihan liekit ja Matkijanärhi.

2. Kaikki Nälkäpeli-trilogian kirjat on arvosteltu sivustolla, kts. linkit tämän arvostelun alla.

Muissa arvosteluissa olen kyllä suositellut tätä sekä nuorille että aikuisille, etenkin scifin ystäville, mutta myös muille.

3. Aivan järkyttävän vangitsevaa tekstiä.

Nuortenkirjaksi tämä luokitellaan, mutta mitään tyypillisiä nuorten ongelmia tai muita nuortenkirjallisuuden omiksi lukemiani teemoja se ei käsittele. Suosittelen kenelle hyvänsä jännityksen ystävälle.

4. ”Kuuntelin itse juuri äänikirjana koko kolmiosaisen nälkäpelikirjasarjan, ja pakko sanoa, että Nälkäpeli-sarja on aivan loistavaa scifiä. Kannattaa vaan toivoa, että maailma ei koskaan mene siihen tilanteeseen millaisesta maailmasta nämä kirjat kertoo.”

Mutta sehän oikeastaan on jo sellaisessa tilanteessa. Ettekö huomanneet että jos ajattelee nuo vyöhykkeet kehitysmaina ja Capitolin nykyisenä USA:na niin aika lähellähän tuota kirjan maailmaa ollaan. Kehitysmaissa lapsisotilaat tappavat toisiaan ja se on eräänlaista viihdettä kehittyneille maille.