Suzanne Collins: Nälkäpeli – Vihan liekit

Nälkäpeli-trilogian toinen osa. Vuosittainen Nälkäpeli päättyi ensimmäistä kertaa näin oudolla tavalla. Seuraa juhlakierros kaikilla vyöhykkeillä ja sitten neljännesvuosisatainen Nälkäpelijuhla kolmatta kertaa eli 75-vuotisjuhla perinteiden mukaan. Nälkäpeli on ohi, mutta kärsimys ei. Juhlassa julkistetaan nimittäin yllätys: aiheena on järjestää aivan uusi Nälkäpeli edellisissä peleissä henkiin jääneiden kesken. Ja uusi, kaikkien aikojen  Nälkäpeli alkaa…

Kirja on täynnä yllätyksiä ja käänteitä, viholliset osoittautuvatkin kannattajiksi, juonittelua harrastetaan joka puolella ja Katniss on ilmeisesti saanut tahtomattaan aseman kapinanlietsojana. Presidenttikin vierailee hänen luonaan sanoen painavan sanansa ennen kiertuetta.

Kirjassa mietitään myös 13. vyöhykkeen salaisuutta, uutislähetysten kertomaa todellisuutta tai sen koristelemista ja muuttamista, pakenevien ja kärsivien ihmisten tilannetta eri vyöhykkeillä sekä suoraa pakolaisten auttamista – niiden, jotka oudosti ovat jääneet henkiin.

Varsinainen peli on jälleen karmivaa kerrottavaa, joskin myös täynnä erilaisia yllätyksiä. Kirjassa on edelleen vakavaakin asiaa sekä melkoisen vahvaa yhteiskuntakritiikkiä.

Kirja on luokiteltu nuorisokirjaksi, mutta itse kyllä luin tämän jälleen herkeämättä loppuun. Jännitys säilyy ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Suosittelen kaikille tieteiskirjallisuuden ja fantasian ystäville, en kuitenkaan kovin nuorille enkä myöskään väkivaltaa vältteleville. Silti tässä kirjassa väkivallalla ei mässäillä kuin edelleenkin televisiossa, se vain on osa olemassa olevaa maailmaa ja Nälkäpeliä, jälleen kerran.

1. Aivan mahtava kirja! Luin sen yhtäsoittoa loppuun, eikä tuottanut pettymystä. Loppu jäi vain auki, joten odottelen kärsimättömästi jo elokuuta, kun seuraava kirja ilmestyy. En malta odottaa.

2. Odotan itse niin paljon että saan vihan liekit kirjan käsiini, luin itse nälkäpeli kahdessa päivässä ja olen vieläkin ihan sekaisin siitä, mielestäni se on yksi parhaista kirjoista joita olen koskaan lukenut – ja olen lukenut aika paljon kirjoja 😀
    Ai, ilmestyykö kolmas osa elokuussa? OMG! pakko saada se sit heti käsiini, hehe ;D

3. Luin kolme päivää sitten tän vihan liekit ja mielestäni se oli aivan mahtava, en jaksa odottaa elokuuhun asti kun mockingjay (suomeks vissiin matkijanärhi) ilmestyy englanniks.. mun on aivan pakko saada se jostakin heti käsiini.. mä lasken nyt jo päiviä elokuun 24 🙂

4. Rakastan kirjoja yli kaiken. Ensimmäisen kerran luin kirjat helmikuussa. ja vasta tässä kesälomalla luin ne kolmattaa kertaa läpi. Englanniksikin olen alottamassa lukemaan ekaa osaa. ja kun kolmas niin osa ilmestyy Suomeen, niin pakko kyllä lukea ensin Englanniksi. = ))