Suzanne Collins: Nälkäpeli : Vihan liekit

Nälkäpeli: Vihan liekit

Nälkäpeli-trilogian toinen osa. Vuosittainen Nälkäpeli päättyi ensimmäistä kertaa näin oudolla tavalla. Seuraa juhlakierros kaikilla vyöhykkeillä ja sitten neljännesvuosisatainen Nälkäpelijuhla kolmatta kertaa eli 75-vuotisjuhla perinteiden mukaan. Nälkäpeli on ohi, mutta kärsimys ei. Juhlassa julkistetaan nimittäin yllätys: aiheena on järjestää aivan uusi Nälkäpeli edellisissä peleissä henkiin jääneiden kesken. Ja uusi, kaikkien aikojen Nälkäpeli alkaa…

Kirja on täynnä yllätyksiä ja käänteitä, viholliset osoittautuvatkin kannattajiksi, juonittelua harrastetaan joka puolella ja Katniss on ilmeisesti saanut tahtomattaan aseman kapinanlietsojana. Presidenttikin vierailee hänen luonaan sanoen painavan sanansa ennen kiertuetta.

Kirjassa mietitään myös 13. vyöhykkeen salaisuutta, uutislähetysten kertomaa todellisuutta tai sen koristelemista ja muuttamista, pakenevien ja kärsivien ihmisten tilannetta eri vyöhykkeillä sekä suoraa pakolaisten auttamista – niiden, jotka oudosti ovat jääneet henkiin.

Varsinainen peli on jälleen karmivaa kerrottavaa, joskin myös täynnä erilaisia yllätyksiä. Kirjassa on edelleen vakavaakin asiaa sekä melkoisen vahvaa yhteiskuntakritiikkiä.

Vihan liekit on luokiteltu nuortenirjaksi, mutta itse kyllä luin tämän jälleen herkeämättä loppuun. Jännitys säilyy ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Suosittelen kaikille tieteiskirjallisuuden ja fantasian ystäville, en kuitenkaan kovin nuorille enkä myöskään väkivaltaa vältteleville. Silti tässä kirjassa väkivallalla ei mässäillä kuin edelleenkin televisiossa, se vain on osa olemassa olevaa maailmaa ja Nälkäpeliä, jälleen kerran.