Rita Taylor: Neulojan opas : 200 vinkkiä

Jälleen uusi neulekirja! Mietin hieman kyynisesti siihen tarttuessani, mitä tämä voi antaa. Kaikenlaisia yleisiä neulonnan opaskirjojahan on ilmestynyt viime vuosinakin useita.

Rita Taylorin kirjan alaotsikko on ”200 vinkkiä”, ja se on laadittu kysymysten ja vastausten muotoon.  Alkuun lähdetään aivan aakkosista (mitä on lanka, miten lankaa pidellään, millaiset puikot kannattaa valita). Eipä tässä kirjassa lukijaa kuitenkaan tyhmänä pidetä: jo alkupään vastauksista löysin ainakin itselleni uutta tietoa.

Kirja etenee sitten suhteellisen loogisesti yksinkertaisista kysymyksistä neulonnan finesseihin asti: silmukoiden luomisesta oikean ja nurjan neulomiseen, erilaisiin kavennuksiin ja lisäyksiin, reunoihin ja napinläpiin, pitsiin, kirjoneuleisiin ja palmikoihin. Sukan kantapään neulomistakin sivuttiin, mutta sitä ei uskoakseni tämän kirjan ohjeilla opi neulomaan!

Parasta Taylorin neuvoissa olivatkin lukuiset eri yksityiskohtien havainnolliset selostukset; itse hyödyin ehkä eniten luvusta, jossa käsitellään silmukoiden poimimista ja kappaleiden yhdistämistä. Angloamerikkalainen neulomaperinne eroaa jonkin verran suomalaisesta, mutta suurempia ongelmia tämän suhteen en havainnut.

Kirjan kuvat olivat enimmäkseen selkeitä ja opastavia ja kirjan värimaailma kauniin harmoninen. Hardcore-neulojille Taylorin oppaasta ei ehkä ole paljon hyötyä, mutta kaltaiseni keskitason väkertäjä oli siitä oikein mielissään.