Laura Pajula ja Liisa Saarenmaa: Neuloosisko : neuleita metsästä ja mereltä

Neuloosisko

Kylläpä taas osui käteen viehättävä neulekirja! Laura Pajula ja Liisa Saarenmaa ovat identtiset kaksoset, joille yhteisten neulemallien suunnittelu sai alkusysäyksen varsin surullisesta tapahtumasta: heidän äitinsä, innokas ja taitava käsitöiden tekijä, kuoli syöpään, ja tyttäret päättivät suunnitella neulepaidan hänen muistolleen.

Syntyi Romola – romo tarkoittaa kuulemma sarastusta ja on myös kylä Pohjois-Karjalassa – ja loppu onkin sitten historiaa. Romolan kuva julkaistiin ensin Facebookin islantilaisneuleiden ryhmässä, ja se sai valtavasti myönteistä palautetta.

Kun olimme saaneet Romolan ohjeen kirjoitettua ja koot sarjoitettua, tiesimme, ettei neulesuunnitelmille tule loppua.

Kirjan neuleiden kuviot ja värit ovat kaikki saaneet innoituksensa luonnosta: metsästä, mereltä, niityltä. Koska useimmissa ohjeissa on käytetty jo useimmille neulojille tuttuja islantilaisia lankoja eli Álafosslopia, Léttlopia ja Plötulopia, voi uskoa, että värimaailmat ovat todella kauniita, mutta eivät kuitenkaan liian hempeitä. Lisäksi moniin paitoihin on annettu ilmeisesti miesten makua silmälläpitäen vielä pelkistetympiä väriyhdistelmiä, mikä on oikein hyvä, koska koot ovat unisex-tyyppisiä; neulojalle on sitten jätetty tutkittavaksi, minkä mittainen hiha tai helma on käyttäjälle sopivin.

Suurin osa neuleista on alhaalta ylös tehtyjä kaarrokevillapaitoja, mutta mukana on myös muutama steekattu eli pyörönä neulottu ja valmiina aukileikattu neuletakki sekä joitakin asusteita, kuten säärystimet, pipo ja lapaset. Perheen pikkuisillekin on pari mallia, joissa vähän karheat islantilaislangat on kuitenkin vaihdettu Novitan Wonder Wool -lankaan. Muutenkin lankoja voi luonnollisesti vaihtaa itselle sopivampiin, kunhan tarkistaa neuletiheyden.

Tärkeän osan kirjasta muodostavat lisäksi Taina Renkolan mainiot kuvat. Tämä teos kuuluu kyllä ehdottomasti ainakin minun neulekirjahyllyyni, niin paljon pidin siitä.