Pentti Otsamo: Nipa Kettu & Joe Kaniini – Valitut hiukopalat

Nipa Kettu ja Joe Kaniini ovat eripariset anarkistiset ystävykset, jotka pysyvät kavereina, vaikka Nipa välillä yrittääkin laittaa Joesta itselleen ateriaa. Pentti Otsamon luoma strippisarja on ehtinyt jo 25 vuoden ikään, joten juhla-albumin julkaisu on vähintäänkin kohtuullista. Ja mikäpä on julkaistessa, sillä Nipa Kettu & Joe Kaniini – Valitut hiukopalat on varsin viihdyttävä ja huvittava sarjakuvateos.

Pentti Otsamo on kokenut ja tuottelias sarjakuvantekijä, joka on itsenäisten töidensä lisäksi tehnyt yhteistyötä muiden muassa Pauli Kallion kanssa. Otsamon kynänjälki on selvästi omanlaisensa, pelkistetty ja toimiva. Nipa Kettu ja Joe Kaniini on melko tekstilähtöistä sarjakuvaa, joten jutun juju ei olekaan kuvituksen liiallisissa detaljeissa.

Entuudestaan tämä parivaljakko oli minulle tuntematon, sillä strippejä on aiemmin julkaistu lähinnä ammattiyhdistysväen omissa julkaisuissa, vaikka Joen ja Nipan debyytti tapahtuikin Ilta-Sanomien kuukauden kotimaisena. Mukava tuttavuus tämä joka tapauksessa oli. Suosittelen.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!