Ann Rosman: Noitavasara

Rikoskonstaapeli Karin Adler viettää viimeisiä kesälomapäiviään veneessään, kun hänet hälytetään töihin tutkimaan outoa murhaa, jossa retkellä olevat koululaiset ovat löytäneet muinaiselta uhrikiveltä päättömän ruumiin. Eikä mene kauaakaan, kun lähistön kylässä vanha kultivoitunut nainen löytää irtopään puutarhastaan. Tutkijaryhmälle tulee siis töitä…

Outoa kuitenkin on, että pää ja ruumis eivät kuulu samalle henkilölle! Lisäksi pää löytyy Noidan korttelista, pahamaineisesta paikasta… Kun ruumis on tunnistettu, paikalla olevat larppaajat myöntävät hänen kuuluneen heidän joukkoonsa. Onko joku heistä sekaantunut asiaan? Kun järjestäjääkään ei tavoiteta normaalein tavoin, on otettava avuksi hakkeritaipumuksiakin omaava tuttava. Lisää outoja ruumiita löytyy, tällä kertaa ilman nenää. Jälleen historia tulee esiin ja kertoo, miksi näin on aikanaan vainajia häpäisty.

Ann Rosman kuljettaa juonta mukavan kierosti ja sirottelee sekaan historiallisia totuuksia, jotka ainakin minun mielestäni olivat erittäin mielenkiintoisia. Mukaan mahtuu noitaoikeudenkäyntejä, mestauksia sekä paljon muita sivujuonia, jotka tukevat hyvin varsinaista tarinaa. Mukaan astuu vielä erään adoptiolapsen tarina sekä hänen paras ystävänsä – heistä tuli aikanaan veriveljet niin hyvässä kuin pahassakin… Kaikki näyttää, miten historialla on merkityksensä ja vaikutuksesta nykypäivän elämään! Unohtaa ei sovi myöskään poliisien henkilökohtaista elämää ja ihmissuhteita, jotka tuodaan esille sopivan pienimuotoisesti eli kirja ei keskity mitenkään näihin.

Vaikka Noitavasara sinänsä ei ole mitenkään uutta tai suurenmoisen poikkeavaa tarinaa, on tämä kuitenkin hieman erilaista kerrontaa. Rakkaus mereen ja saaristoon sekä menneisyyteen ja sen säilyttämiseen elävänä näkyy selkeästi tässäkin kirjassa. Paikallishistoriaa on mukana runsaasti, lisäksi tietysti tarinoita noitavainojen ajoilta sekä omalaatuisia, ehkäpä jopa yliluonnollisia tapahtumia tänäkin päivänä. Ainakin muutama juttu sai kylmät väreet kulkemaan mukavasti selkäpiissä.

Ruotsalaisia dekkareita on viime aikoina suomennettu hyvinkin paljon, mutta kyllä tämäkin sarja varmasti lukijansa löytää. Noitavasara on toinen osa rikoskonstaapeli Karin Adlerista kertovassa rikosromaanisarjassa, joka sijoittuu Ruotsiin Bohuslänin rannikolle. Päähenkilö on omanlaisensa persoona ja hänen ratkaisemansa jutut mielenkiintoisia. Itse ainakin luin tämän tarinan jälleen kerralla loppuun eli kesken ei malttanut jättää. Suosittelen kaikille jännityksen ystäville sekä historiasta, saaristosta ja merestä kiinnostuneille – nämä hallitsevat paljolti tapahtumaympäristöä.