John Boyne: Nooa Notkoniitty karkaa kotoa

Kahdeksanvuotias Nooa Notkoniitty karkaa kotoa. Hän haluaa seikkailua, nähdä maailmaa. Maailma käy erikoiseksi nopeasti: Nooa kohtaa puhuvan mäyräkoiran ja hyvin erikoisen puun. Löytyypä myös kummallinen lelukauppa ja lelukaupan vanha omistaja, eikä Nooa sen pidemmälle pääsekään.

Loput kirjasta menee lelukauppiaan kanssa keskustellessa ja tarinoidessa. Lelukauppias kertoo omasta elämästään, Nooa puolestaan kertoo vanhemmistaan ja siitä, miksi oikeastaan halusi karata kotoa. Keskustelu vanhan miehen kanssa auttaa Nooaa ymmärtämään tiettyjä asioita paremmin.

John Boyne on taitava kirjoittaja, teksti on värikästä ja kiehtovaa. Syyt Nooan pakenemiselle aukenevat pikkuhiljaa, samoin selitys vanhan miehen seikkailuille. Lastenkirjaksi tarina on melko vakava, eikä tarina ole aivan helppo.

Aloin lukemaan kirjaa viisivuotiaalle, mutta kuuntelija pitkästyi ja luin kirjan loppuun itse. Pidin; tarina oli mielenkiintoinen ja käsitteli vakavia asioita taidokkaasti. Kirja toimii varmasti paremmin vähän vanhemmille lapsille ja tuntuu oikeastaan jopa vähän aikuisten kirjalta, ainakin kirjassa on tasoja joita nimenomaan aikuinen lukija arvostaa. Voisin kuitenkin kuvitella lukevani kirjaa koululaiselle. Kirjan teemoista voi sitten keskustella lapsen kanssa — ajatuksia ja puhuttavaa kirja varmasti herättää.

Mielenkiintoinen kirja taitavalta kirjoittajalta.

1. Ei yltänyt aivan ”Poika raidallisessa pyjamassa”-kirjan tasolle. Siinähän oli myös 8-vuotias päähenkilö, mutta en suosittelisi sitäkään lasten luettavaksi.