Birger Berge: Norjalaisia neuleita : modernit perinneneuleet naisille ja miehille

Monet neulonnan ystävät muistavat joukon miespuolisia suunnittelijoita, joista on tullut eri tekniikkojen ja tyylien guruja: jo 1990-luvulla amerikkalais-brittiläinen Kaffe Fassett ihastutti neulojia värikkäillä malleillaan, samoin tämän vuosituhannen puolella norjalais-ruotsalainen kaksikko Arne ja Carlos. Birger Berge tuo sitten norjalaisen tuulahduksen tähän joukkoon: hänen työnsä ovat hyvin perinteisiä norjalaisia sekä malleiltaan että kuvioiltaan.

Mukana on useita villapaitoja ja jakkuja sekä mukava joukko asusteita: sukkia, lapasia, pipoja sekä vähän tavallisuudesta poikkeavasti kukkaruukun suojuksia, vöitä sekä kaularusetti että solmio. Nämä jälkimmäiset tuntuvat suomalaisista neulojista ehkä vähän eksoottisilta, mutta paikkansa kullakin. Lisäksi työt on toteutettu lähes aina vain kahdella värillä kerrallaan, mutta sen verran monimutkaisia kuviot ovat, että on niistä haastetta näinkin.

Olen näissä käsityökirjojen arvosteluissa usein kaivannut niin sanotun steekkaamisen perusteellista ohjetta; siinähän esimerkiksi jakut neulotaan ympyränä ja leikataan sitten valmiina auki. Olen päättänyt lopultakin opetella tämän taidon, mutta Bergen kirjassa ei juurikaan ohjetta tähän löydy. Lienevätkö norjalaiset neulojat syntyneet tämä tekniikka suonissaan. Joka tapauksessa netistä löytyy tähän paljon ohjeita.

Vaikuttaa siltä, että kirjoneuleet ja varsinkin eri seutujen etniset neuleet ovat tällä hetkellä melko suosittuja, joten Bergen kirja kuulunee jokaisen innokkaan neulojan kirjahyllyyn.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä!