Eline Oftedal: Norjalaiskuviot : 20 uutta ideaa klassikkoneuleista

Norjalaiskuviot

Käsityöt tuntuvat olevan nyt muotia, sen verran usein uusia neule-­ ja virkkauskirjoja ilmestyy. Tavanomaisten mallien lisäksi viime aikojen kirjoissa on sovellettu perinteisiä tekniikoita aivan uudenlaisiin töihin; tästä lienee paras esimerkki Molla Millsin Virkkuri, joka on saavuttanut huomattavan suosion.

Tällä tiellä on myös Eline Oftedalin Norjalaiskuviot -kirja. Se lähtee liikkeelle neljästä eri norjalaisesta mallista: Setesdal, Fana, Marius ja Voss. Kyseessä ovat klassiset villapaitojen tai ­ takkien mallit, mutta kuten tekijä esi­puhees­saan mainitsee, alkuperäiset työt ovat suuritöisiä ja hitaita toteuttaa, ja lisäksi tuloksena on kovin paksuja ja lämpimiä neuleita, joiden käyttömahdollisuudet ovat rajatut. Miksei siis voisi täyttää vanhoilla malleilla aivan uudenlaisia tarpeita? Neulotut iPadin tai iPhonen suojukset ovat ainakin persoonallisia. Kotiin voi norjalaiskuvioilla neuloa vaikkapa tyynynpäällisen tai patalapun. Mukana on myös perinteisempiä asusteita, kuten baskeri, tossut ja ranteenlämmittäjät.

Kirjan mallit on jaettu kolmeen eri vaikeustasoon. Lisäksi lopussa on annettu neuvoja kirjoneuleen teosta ja viimeistelystä. Uskoisin että näillä ohjeilla noviisikin pääsee norjalaisneuleiden tekemisen alkuun, varsinkin kun kuviot ovat sinänsä melko yksinkertaisia. Ehkäpä jotkut kirjan mallit, kuten vaikka neulottu wc-­paperirullan päällinen, ovat vähän kuriositeettimaisia, mutta itse pidin kovasti joistakin asustemalleista. Kirjan kuvat ovat kauniita ja suomennos sujuvaa, joten siitä vain toimeen!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 289 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!