Kevin Kwan: Ökyrikkaat aasialaiset

Ökyrikkaat aasialaiset on kirja, johon tartuin hetken mielijohteesta tai itse asiassa kuuntelin sen äänikirjana ja melkeinpä vahingossa. Heti alussa olin sitä mieltä, ettei ole minun juttu, mutta annoin silti tilaisuuden. Onneksi annoin, sillä kun kirja lähti vauhtiin ja ymmärsin kupletin juonen, se oli todella nautinnollista tarinaa.

Kuten kirjan nimi jo kertoo, nyt pyöritään todella rikkaiden maailmassa ja vielä, kun he ovat aasialaisia, niin hauskoilta sattumuksilta ei voida välttyä. Kirjan hupaisimmat kohdat, ne joista huumori syntyy, ovat juuri niitä, joissa rahaa käytetään sumeilematta. Ökyrikkaille se on elämäntapa, ihan pikkujuttu, että ostetaan koko hotelli, jos ei palvelu miellytä.

Tällaisen tavallisen köyhän taviksen näkövinkkelistä tuo ökyrikkaiden maailma on niin kaukana ja rikkaiden käytös niin kummallista, että se alkaa naurattaa. Suvut ja perheet ovat sellaisessa asemassa, että sieltä säädellään, miten perikunta toimii.

Rakkaustarina on Rachelin ja Nickin välillä. Miten se tulee onnistumaan, onkin toinen juttu, sillä vaikka Rachel on tohtori ja opettaa yliopistossa, niin hän on kuitenkin liian köyhä Nickille. Rachelin menneisyyskään ei sovi Nickin perheelle. Heidän suhteensa antaa tarinalle jännitystä ja kipinää; kuinkahan mahtaa käydä.

Kirjan juonen kulku oli todella mukaansatempaavaa ja matkalla siinä tajusi, että on niillä rikkaillakin murheensa ja omat luonteensa, eikä elämä välttämättä ole niin auvoisaa. Joten, onneksi olen köyhä!

Ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirja, josta on elokuvakin!