Eira Pättikangas: Olkileijona murisee

Olkileijona murisee -kirjasta on otettu uusi painos vuonna 2012. Ilman sitä en olisi huomannut kirjailijan olemassaoloa ja tullut tarttuneeksi juuri tähän samaiseen kirjaan.

Kirjan päähenkilö on 28-vuotias Elina, joka muuttaa yksinään Helsingistä takaisin kotikyläänsä Pohjanmaalle yli kymmenen vuoden poissaolon jälkeen. Ympäristö on vanhoillisempi kuin hän itse. Häntä pidetään vanhanapiikana, mutta samalla kuitenkin useampikin mies on kiinnostunut. Paikallisten ihmisten puheet on pääasiassa kirjoitettu jollakin Pohjanmaan murteella. Se alkoi omalla kohdallani tuntua pidemmän päälle rasittavalta, kun aina pääkaupunkiseudulla asuneena eri suomen kielen murteet eivät ole itselleni kovin läheisiä.

Tyylillisesti tämä oli sitä samaa lajia kuin mitä Marja Orkoman, Anneli Kivelän ja muiden vastaavien keskitunnettujen suomalaisten viihdekirjailijoiden teokset. Itselleni ei tullut innostusta saada saman kirjailijan teoksia heti perään useampia, mutta nimi täytyy laittaa muistiin. Yhden kirjan verran luettuna juttu toimi kuitenkin hyvin, vaikka joissakin kohdin vanhanaikaisuus pääsikin tulemaan läpi liikaa. Kesäkirjana tai muuten kevyenä viihdekirjana tämä oli silti lukemisen arvoinen kirja.

Veera