Päivi Ahtiala (toim.): Oma valinta : Minä myyn seksiä

Oma valinta

Asiakas tuntui olevan aluksi täysin kuuro koiransa villiintymiselle. Lopulta hän kuitenkin keskeytti antaumuksellisen pyllyreiän lipomisen, huudahti “Tyst nu, Rolle, pappa nuolee nyt peppua” ja jatkoi hommaansa. En tiedä, mitä Rolle asiasta ymmärsi, mutta ainakin se rauhoittui kiltisti odottamaan isäntänsä puuhailujen loppumista.

Seksin myymisestä käydyssä keskustelussa on vaikea kuulla ääntä, joka kumpuaan seksiä työkseen myyvien henkilöiden suusta. Pääosin seksityötä kauhistellaan, se rinnastautuu välittömästi paritukseen ja naisten alistamiseen sekä pervoiluun ja sukupuolitauteihin. Siksi on upeaa, että sosiaalityöntekijä Päivi Ahtiala on toimittanut Tampereen Pro-tukipisteen tiloissa kokoontuneen seksityöntekijöiden hyvinvointiryhmän viiden jäsenen omakohtaiset kirjoitukset seksityöntekemisestään yksiin kansiin. Valitettavasti kirjoittajat eivät voi esiintyä omilla nimillään, koska seksityön harjoittaminen ammatikseen lyö niin voimakkaan leiman ei vain seksityöläisiin vaan myös heidän läheisiinsä, mutta nimettöminäkin heidän kirjoituksistaan erottuvat sävyt.

Oma valinta : Minä myyn seksiä -kirjan viiden kirjoittajan kirjoitukset kertovat seksityöläisen arjesta, joka monella tapaa on hyvin samanlaista kuin kenen tahansa palvelualalla olevan pienyrittäjän. On lapset, joiden arki rytmittää työpäivät ja harrastukset, joissa työpäivän päätteeksi käydään. On yritystoimintaan liittyvää viestintää ja asiakaskohtaamisia. Toisin sanoen kirjoittajat kuvaavat hyvin arkista jokapäiväistä olemista, vaikka asiakastapaamisiin liittyykin mitä monenkirjavinta seksiä eri muodoissaan.

Erilaisen näkökulman saaminen vaikeaan aiheeseen on virkistävää, mutta haasteet, joita seksityön tekijät kohtaavat arjessaan eivät ole piristäviä. Näistä haasteista ikävin on se, että heidät sysätään niin totaalisesti yhteiskunnan laitamille. Osin tämä johtuu siitä, että vaikka seksin ostaminen ja myyminen sinällään ovatkin laillisia toimia, niin esimerkiksi palveluiden mainostaminen ei ole ja sen myyjä joutuu tekemään kiertoilmaisuja käyttäen. Lisäksi se, että ympäröivä yhteiskunta ei seksipalveluiden myymistä edelleenkään hyväksy, merkitsee seksityön tekijöille oman ammatin peittelyä omilta läheisiltä ja tämä tietenkin on raskas taakka kantaa arjessa.

Kaiken kaikkiaan Oma valinta : Minä myyn seksiä on silmät avaava lukukokemus, joka pureutuu vaikeaan aiheeseen henkilökohtaisella tavalla ja aihetta monelta kulmalta lähestyen. Tässä ehdottomasti yksi vuoden 2022 säväyttävimmistä tietokirjoista.