Juba: On-Nöff-suhde

Suomen suosituimpiin sarjakuviin kuuluva Viivi ja Wagner on edennyt 20. osaansa ja kannessa Wagner toteaa “Tossun alla jo 20 vuotta”. Se on kunnioitettava määrä suomalaiselle strippisarjakuvalle. Kenties Fingerporin ohella Viivi ja Wagner lienee suomen tunnetuin sarjakuva.

Sarjakuvan keskiössä on naisen ja sian välinen parisuhde. Sarjan vetovoima perustuu siihen, että useimmat miehet pystyvät samastumaan sikaan ja naiset siihen että heidän puolisonsa on sika. Wagner saattaisi tiivistää ajatuksen “Naiselta pääsee parku siinä missä sialta pieru”. Vaikka hän tokaisee tämän miettiessä Viivin syytä itkeä, voi sen laajentaa käsittämään koko sarjakuvaa. Wagner toteuttaa levottomia päähänpistoja ja Viivi haikailee idyllisempää parisuhdetta.

Tenavien tekijä Charles Shulz aikanaan sanoi, että sarjakuvantekijän työ on toistaa samaa asiaa ilman, että se tuntuu kuluneelta. Osittain Juban Viivi ja Wagner on juuri tätä. Valtaosa vuoden sarjakuvista on itsenäisiä, poikkeuksen muodostaa muutaman stripin jatkuva sarjakokoelma jossa Viivi ja Wagner muuttavat uuteen asuntoon.

Kaiken kaikkiaan Juban Viivi ja Wagner on tuttua ja turvallista. Rehellisesti sarja ei ole paljon muuttunut sinä aikana, kun minä olen sitä seurannut. Kokoelman hankkiessa tietää mitä on saamassa, mutta samalla ei koskaan ylläty.