Ursula K. Le Guin: Orsinian Tales

Tämä novellikokoelma on saanut LibraryThingissä luokitukseksi sekä science fictionin että fantasian, vaikka se ei oikeastaan ole kumpaakaan. Orsinialaiset tarinat ovat oikeastaan täysin valtavirtaa, mitä nyt sijoittuvat kuvitteelliseen maahan, epämääräisen itä- tai keskieurooppalaiseen Orsiniaan.

Iso osa tarinoista sijoittuu nykyaikaan — siis suunnilleen 1960-luvulle, jolloin novellit on kirjoitettu. Loputkin sijoittuvat 1900-luvulle, kahta poikkeusta lukuunottamatta. Minun lukemani kirjan fantasiahenkinen kansikuva on luonnollisesti poimittu siitä vuoteen 1640 sijoittuvasta, kun joku modernimpi maisema olisi kuvannut kokoelmaa paremmin. Oheinen, uudempi kansi on taas muuten vain turhankin vähäeleinen.

Yhtä kaikki nämä ovat hienoja tarinoita ja uskollisia Ursula Le Guinin tyylille. Le Guin on erinomainen tarinankertoja. Näissäkin tarinoissa hän esittää katkelmia elämistä, joissa usein on kyse jollain tapaa toivottomista olosuhteista, sortokoneistosta ja yleisestä rappiosta. Ehkä se kuvaakin osuvasti Orsinian ilmapiiriä 1960-luvulla, ennen toista maailmansotaa, ensimmäisen maailmansodan aikoihin ja aiemminkin.

Tiedäpä tuota, mutta itse nautin näistä tummasävyisistä, mutta inhimillisistä tarinoista kovasti. Le Guin on upea tarinankertoja.