Jope Pitkänen: Paavo Ruotsalainen, Viimeisimmät kiusaukset

Saarnaaja Paavo Ruotsalainen Jr seikkailee näissä stripeissä mitä odottamattomimmissa yhteyksissä ja varsin erikoisessa seurassa. Mukana luuhaa sekä Vanha Vihtahousu eli Piru että Jumala, tosin vain puhekuplien muodossa! Suojelusenkeli lienee puolestaan sammahtanut jossakin vaiheessa…

Pitkäsen piirrosjälki ei ole vuosien aikana ainakaan huonontunut ja oikea, leveä Savon murre saa entisen turkulaisenkin hekottelemaan ääneen. Murteen käyttö kirjallisuudessakin on vaikeaa, saati sitten lyhyessä sarjakuvassa. Pitkänen on minusta onnistunut tässä erinomaisen hyvin. Stripeissä on ideaa, niin lyhyttä, mutta idearikasta! En suosittele tosikoille enkä vakaumuksellisille uskoville, jotka eivät osaa nauraa myös itselleen.

Saarnaajamme esittelee mm. uuden käskyn, kertoo vankan mielipiteensä naispappeudesta, tietokoneista, muista uskonnoista, ajelee taksilla pirun kyydissä sekä elää muutenkin oikeaa elämää usein pullo toisessa kädessä, miestenlehtien kauheuksia selaten ja välillä kottaraisiakin kopaisten. Seasta pilkistää kuitenkin myös asiaa; Paavo puuttuu leipäjonoihin, poliitikkojen lupauksiin, kasinotalouteen ja muuhunkin ajankohtaiseen asiaan salavihkaisesti, mutta jämäkästi.

Hauska ja kantaaottava albumi, joka sai ainakin itselleni virneen aikaiseksi vähintään yhdeksi illaksi. Tähän palataan vielä useampaan kertaan! Unohtaa ei myös sovi albumin esipuhetta, jossa esitellään kauniisti kaikki valtakunnan-Paavot yhdellä kertaa. Tieto lisää myös tuskaa… Itse pidin tästä ja suosittelen muillekin Pitkäsen piirrosjäljen ja huumorin ystäville. En ole törmännyt uskonnollisaiheiseen sarjakuvaan aikaisemmin, tämä olikin sitten sitä itseään. Lisäksi albumi on painettu strippiformaatissa eli strippi/sivu, joka on erinomaisen toimiva ja vähän nostalginenkin ratkaisu. Kätevä lukea ja ottaa vaikka mukaan. Mukava yllätys murteineen ja teemoineen sarjakuvan ystäville.