Nikolaj Frobenius: Pelon kasvot

Edgar Allan Poe kilvoitteli aikoinaan Rufus Griswoldin kanssa. Griswold oli kirjallisuusmies siinä missä Poe, maineikkaan runousantologian kokoaja. Poe ei Griswoldin antologiaa arvostanut ja kritisoi sitä ankarasti. Miesten välillä käytiin kiivasta kilpailua jatkossakin. Poen kuoltua Griswold kirjoitti tästä vihamielisen nekrologin ja keskittyi mustaamaan Poen mainetta kunnes kuoli itse kahdeksan vuotta myöhemmin. Historiankirjoihin kaksikosta voitolle jäi kuitenkin Poe. Miesten välisestä suhteesta kertoo esimerkiksi Wikipedian Griswold-artikkeli.

Tämän kaksikon kamppailun Nikolaj Frobenius on ottanut kirjansa aiheeksi. Pelon kasvot perustuu todellisiin tapahtumiin, mutta keittää aineksista Poen omaan tuotantoon viittaavaan kauhumysteerin. Tarinaan liittyy Griswoldin ja Poen lisäksi kolmaskin henkilö, johon tutustutaan heti kirjan prologissa ja jota ainakin Griswold vaikuttaa pelkäävän silmittömästi…

Pelon kasvot on mielenkiintoinen kirja kahdesta pakkomielteisestä, intohimojensa ja addiktioidensa riivaamasta miehestä, jotka ovat vuoroin parhaita ystäviä ja pahimpia vihamiehiä keskenään. Kumpikaan ei ole varsinainen mallikansalainen. Frobenius piirtää miesten piinaajista tarkat kuvat ja kirjan tunnelma on muutenkin vahva. Poesta kiinnostuneille Pelon kasvot on elämäkerrallisten ainestensa vuoksi erinomaisen kiinnostavaa luettavaa, viehättävää kirjassa on myös sen kuva 1800-luvun kirjallisuuspiireistä.