Carin Gerhardsen: Pepparkakshuset

Tartuin tähän kirjaan ruotsinsuomalaisen sukulaiseni vinkistä. Pohjoismaisia dekkareitahan on kyllä käännetty suomeksikin varsin paljon, mutta ainahan yhteen uuteen sarjaan voisi tutustua. Ja tutustuminen kannatti hyvinkin.

Pepparkakshuset on monitasoinen kirja. Se on tietenkin rikosromaani, jossa samassa päiväkodissa olleita lapsia joutuu väkivaltaisten murhien kohteeksi ja jossa sympaattinen päähenkilö Conny Sjöberg, ruuhkavuosiaan elävä viiden lapsen isä, alkaa tutkia näitä outoja tapauksia. Lukija on – tai ainakin uskoo olevansa – poliisia edellä, sillä murhaaja on tiedossa alusta lähtien. Vai onko sittenkään? Onko yksinäinen, sosiaalisten kuvioiden ulkopuolelle syrjäytynyt Thomas todellakin väkivaltainen, kiduttava murhaaja? Onko kaikki sitä miltä näyttää?

Samalla tämä on romaani vakavasta asiasta eli kiusaamisesta. Jo päiväkodissa tapahtunut järjestelmällinen kiusaaminen jättää lähtemättömät jäljet uhriinsa ja muovaa hänen tulevan elämänsä. Kaikesta ei pääse yli noin vain.

Pepparkakshuset oli oikein mielenkiintoinen luettava; siinä oli jännitystä ja toimintaa alusta loppuun, ja päähenkilöiden luonteet tulivat hyvin kuvatuiksi. Sarjalle on olemassa jatko­-osia, ja aion kyllä lukeakin niitä, sen verran tämä kirja kosketti. Enkä panisi pahakseni, vaikka joku keksisi kääntää Gerhardsenia suomeksikin.