Karin-Marie Amiot, Francois Campagnac ja Christophe Raimbault: Pienen oma Raamattu

Pienen oma Raamattu

Pienen oma Raamattu on juuri sopivan pituinen matka läpi kristittyjen pyhän kirjan maailman. Kymmeneen lukuun jakautuva teos alkaa tietysti taivaan ja maan luomisesta, jatkuu Mooseksen, kuninkaiden ja profeettojen parissa, kulkee läpi Jeesuksen elämän, tekojen ja kuoleman ja päättyy Pyhän Hengen palvelukseen.

Tekstiä kirjassa on melko vähän, kuvia paljon. Vaikka vertauskuvallisuutta sekä muita Raamatun tekstille tyypillisiä ominaisuuksia sisältävä teksti ei olekaan yksinomaan helppoa, eikä vaikeitakaan asioita, kuten ristiinnaulitsemista, kierrellä, on kappaleet kuitenkin rakennettu lapsiystävällisesti ja tavalla, joka onnistuu säilyttämään jo melko pienenkin lapsen mielenkiinnon. Marginaaleihin on sisällytetty Raamatun jakeita, joiden avulla vanhemmat lapset tai aikuiset voivat etsiä kertomusten alkuperäisiä Raamatun kohtia ja näin käyttää teosta eräänlaisena Raamatun lukukumppanina.

Itse olen pienestä lähtien tykännyt kuunnella Raamatun ikuisia kertomuksia lapsille muokattuina versioina ja näin ollen odotan kovasti, että omatkin lapseni innostuisivat kuuntelemaan niitä. Jonkin verran olemmekin Pienen omaa Raamattua jo tutkistelleet ja uskon, että tämän kirjan parissa tulemme vielä viettämään hetken jos toisenkin.

Suosittelen, jos pikakelattu tutkimusmatka Raamatun maailmaan kiinnostaa.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »