A.S. Byatt: Pieni musta kirja

Nyt tuli vastaan aivan poikkeuksellisen vahva kirja. A.S. Byattin tarinakokoelma Pieni musta kirja toimii oikeastaan joka ikisellä tasolla: kieli, maailmanrakennus, tarinankuljetus, näkökulma sekä ei suinkaan vähäisimpänä käännös – Kersti Juva täydentää viisaalla ja vivahteikkaalla kielellään muutenkin lähes täydellisen paketin.

Byattin viiden pitkähkön novellin lähtökohtina ovat yliluonnollisilta tuntuvat tapahtumat ja epätodennäköiset ihmiskohtalot. Kaksi tyttöä näkee metsässä pelottavan olennon. Neljäkymmentä vuotta myöhemmin he tapaavat toisensa uudelleen. Synnytyssairaalaan taiteesta innostunut lääkäri ja hänen hallussaan olevat historialliset kokoelmat törmäävät taideopiskelijaan, joka laittaa kaiken sekaisin. Nainen alkaa äitinsä kuoleman jälkeen muuttua vähitellen kiveksi. Luovan kirjoittamisen kurssille tulee kerrankin joku, joka osaa oikeasti kirjoittaa – lieden mustaamisesta, mutta osaapa kuitenkin. Vanha mies hoitaa dementoitunutta vaimoaan ja alkaa epäillä itsekin olevansa sekoamassa.

Kaikkia tarinoita yhdistää se, että ainakaan minä en lukijana osannut yhtään odottaa, mitä seuraavan kulman takana odotti. Byattin persoonallinen tyyli piti otteessaan vahvasti. Näitä outoja ja vähän pelottaviakin tarinoita lukiessani ainakin minä jäin juuri oikealla tavalla hämmentyneeksi. Ei kaikkea tarvitsekaan selittää.

A.S Byatt saa meikäläiseltä yhden viime aikojen isoimmista suosituksista. Tätä lisää!

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!