Belinda Strong: Pikku Ankka ja ystävät

Pikku Ankka ja ystävät

Pikku Ankka ja ystävät on ensikirja, jonka kohderyhmänä on kuusi kuukautta täyttäneet lapset. Kirjan jokaisella aukeamalla on eläinpari tekemässä jotain ja toisella sivulla toinen näistä eläimistä lähikuvassa.

Belinda Strongin kuvitus on hyvin toimivaa: lähikuvassa olevat eläimet ovat iloisia ja toiminnassa eläimet ovat hauskoja. Vaikka kirjassa ei ole varsinaista juonta, loppuu se kahteen aukeamaan, jotka käsittelevät nukkumaanmenoa ja yötä. Se on mielestäni hyvä siirtymä nukkumaanmenoa ajatellen.

Kirjassa on myös interaktiivinen elementti; kirjan läpi kulkeva helistin, joka asettuu joka sivulla jonkun eläimen vatsankohdalle. Se on ihan kiva yksityiskohta kiinnittämään vauvan huomion.

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että yksi suurimmista eduista mitä lapselle voi tehdä, on tutustuttaa hänet mahdollisimman aikaisin kirjoihin. Se tarjoaa niin paljon: vuorovaikutusta vanhemman ja lapsen välille, asioiden oppimista ja mielikuvituksen kehittymistä. Pikku Ankka ja ystävät on kelpo kirja tähän.