Riikka Jäntti: Pikku hiiren hellekesä

Uuden Pikku hiiri -kirjan ilmestyminen on perheessämme nykyään melko odotettu tapahtuma. Sarjan keskushenkilöhahmon, Hiirun, kanssa on vietetty niin joulua kuin hiihtolomaakin, käyty mökillä puolukkaretkellä ja nyt nautittu hellekesästä. Hiiru on hauskaa seuraa.

Tällä kertaa Hiiru ja äiti viettävät kesälomaa. Kesäloman ensimmäisen päivän kunniaksi he menevät huvipuistoon ja syövät ravintolassa, sateisina päivinä tutkivat museoita ja aurinkoisina käyvät uimarannalla. Välillä on niin kuuma, että on lähdettävä elokuvateatteriin viilentymään. Hiiru syö jäätelöä, suree hetken aikaa sen menettämistä ja saa tottahan toki uuden. Kesä on nautintojen aikaa.

Pidän Pikku hiiri -kirjoista kovasti. Eniten arvostan sitä, kuinka hyvin ne ottavat pienet lukijansa hyppysiinsä, käsittelevät juuri heille tärkeitä asioita, lähestyvät niitä juuri heidän näkökulmastaan. Hiiru ja äiti elävät ihan tavallista elämää iloineen ja harmituksineen. Senpä vuoksi luulen, että meilläkin näitä kirjoja luetaan yhä uudestaan – ja uudestaan.

Vahva suositus niin tälle Hellekesälle kuin koko sarjallekin.