Marilyn Kaye: Poissa silmistä, poissa mielestä

Kirjailija Marilyn Kaye tunnetaan Suomessa erityisesti Replica-sarjastaan. Poissa silmistä, poissa mielestä on uudehkon Valitut-sarjan ensimmäinen osa. Myös tämä sarjan tyylilaji liikkuu siellä jossakin tieteiskirjallisuuden ja fantasian välimaastossa.

Amanda on koulun ”kuningatar” ja hän on kaikille ilkeä. Yhtenä päivänä hän huomaa joutuneensa luuseri Traceyn  ruumiiseen. Tällä kertaa vaihdos on pidempikestoinen kuin aiemmat siirtymiset toisiin ihmisiin. Traceyn lukujärjestyksessä on myös lahjakkaiden oppilaiden tunti, jonne myös Amanda sitten osallistuu. Kaikilla ryhmän nuorilla on jokin erityiskyky: ajatusten lukeminen, tulevaisuuteen näkeminen jne.

Kunnollista amerikkalaista young adult -kirjallisuutta käännetään suomeksi ihan liian vähän. Siellä olisi tarjolla paljon hyvää kirjallisuutta. Onneksi tätä sarjaa on kuitenkin aloitettu suomentamaan, koska tämäkin oli oikein hyvä kirja. Se oli mukaansatempaava ja oli pakko lukea heti perään kaksi seuraavaa suomennettua osaa. Sarjaa voi suositella yläasteikäisille tai ehkä myös ala-asteen loppuvaiheessa oleville, kun Replica-sarjaa olisi voinut suositella vähän nuoremmillekin.