Anna Härmälä: Postikortteja Mummi Muuttolinnulta

Postikortteja Mummi Muuttolinnulta on kuvakirja hauskalla teemalla. Siinä pikkulintu Pii Sulka alkaa saada postikortteja ja tutustuu sitä kautta mitä erilaisimpiin maailmankolkkiin. Postikortit ovat peräisin Piin mummilta, joka on muuttolintu ja käynyt yli kahdessasadassa maassa. Ehkäpä Pii itsekin vielä jonakin päivänä lennähtää ihmettelemään suurta, kotimetsän ulkopuolista maailmaa.

Anna Härmälän tyyli miellyttää minua sekä taiteellisesti että kerronnallisesti. Myös kirjan toteutus on toimiva lukijan saadessa ensin tutkia postikorttia ja arvailla sen lähtöpaikkaa, sitten kääntää sivua ja lukea kortin itse. Oma kolmevuotias lukukumppanini ei vielä omaa valmiuksia tähän paikkojen tunnisteluun, mutta piti kirjasta silti. Kivat kuvat ja tekstit viihdyttävät monella tapaa.

Siis suosittelen. Matkustelusta, muuttolinnuista ja mummeista pitäville, niille jotka innostuvat arvailusta ja haluavat tutustua erilaisiin paikkoihin, niiden tapoihin ja kulttuureihin. Nämä postikortit ovat pieniä maantieteellisiä raapaisuja, juuri sopivia pienille nojatuolimatkaajille.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »