Liza Marklund ja James Patterson: Postikorttimurhat

Kun kaksi näinkin tunnettua rikoskirjailijaa päättää kirjoittaa yhdessä dekkarin, tulos ei voi olla muuta kuin hyvä! Kertoman mukaan työskentelytapana oli se, että Marklund kirjoitti ensin ruotsiksi osuutensa, käänsi sen englanniksi ja lähetti tuloksen Pattersonille edelleen käsiteltäväksi ja jatkettavaksi. Innostunut kokeilu ja melkoinen tulos siis.

Trilleri sijoittuu sekä Ruotsiin että USA:an, välillä toki poiketaan muuallakin maailmalla. Kansainvälistä menoa siis. Sarjamurhaajat levittävät kauhua Euroopassa. Kuolema lähettää taiteellisia postikortteja mm. Berliiinistä, Roomasta, Amsterdamista sekä – lopulta – Ruotsista. Murhatut puolestaan ovat aina nuoria pariskuntia, tiettyä tyyppiä edustavia ja matkoilla kauempana kotoaan…

Poliisi on ruotsalaiseen tapaan byrokratian pauloissa ja voimaton sekä oudon haluton ryhtymään toimiin. Ensimmäinen kiinni otettu pariskunta on ilmeisen syyllinen. Tähän taas eivät usko iltapäivälehden turhautunut rikostoimittaja Dessie Larsson eikä äkkiä Tukholmaan murhaajien perässä saapunut nuhjuinen amerikkalaisagentti Jacob Kanon. Kanonilla on vielä eräs erittäin hyvä syy saada murhaajat kiinni, henkilökohtainen syy.

Pari alkaa selvittää murhaajien oikeaa henkilöllisyyttä ja tietenkin karmea totuus tulee lopulta ilmi. Kirja pitää mukavasti otteessaan, juoni on älykäs ja karmaiseva sekä loppu yllättävä – kuten kunnon dekkarin pitääkin. Mukana myös sopivasti ihmissuhteita ja rakkautta. Suosittelen hieman erilaisten jännärien ystäville. Mielenkiintoinen lopputulos kahden kirjoittajan yhteistyöstä, mm. kulttuuriympäristö käy selkeästi ilmi tekstistä. Itse luin tämän jälleen herkeämättä jännittäen.