Saara Kekäläinen ja Netta Lehtola: Prinsessa joka lähti kälppimään

Prinsessa joka lähti kälppimään

Prinsessasatuja on maailma täynnä, joten tässä genressä jos missä on pieni päivitys paikallaan. Sellainen saadaan Saara Kekäläisen hauskassa tarinassa Prinsessa joka lähti kälppimään.

Tarina alkaa siitä mihin useimmat prinsessasadut loppuvat. Avioliiton satama siintää horisontissa, kun prinsessa Leonan pitäisi pelastaa valtakunta naimalla prinssi. Leona ei moista kuitenkaan ota kuuleviin korviinsa ja yksinkertaisesti kiipeää tarinan totutuista raameista ulos. Pakomatkallaan Leona tutustuu yhteen jos toiseenkin prinsessasatuun, ja tutut tarinat saavat reippaan prinsessan otteissa aivan uudenlaisen käsittelyn. Myös se luvattu prinssi astuu mukaan tarinaan, eikä lopputulos ole senkään osalta aivan sitä mitä odottaisi!

Kuva Prinsessa joka lähti kälppimään -kirjan sivusta

Kuvittaja Netta Lehtola tulkitsee Kekäläisen nokkelaa kirjoitusta taitavasti. Erityisesti minua miellyttää se miten kuvitus ei missään vaiheessa toista itseään. Kuvituksessa hyödynnetään runsaasti hauskoja visuaalisia ideoita ja taitavaa sommittelua, mikä tekee kuvakirjan jokaisesta aukeamasta omanlaisensa kiinnostavan kokonaisuuden. Tämä tekee myös itsessään tarinan kerronnasta kiinnostavaa luettavaa; mitäköhän seuraavalla aukeamalla oikein tapahtuukaan?

Kirjan anarkistinen asenne ja varsinkin neljännen seinän rikkominen tekee kuvakirjasta hauskaa luettavaa myös aikuisille. Kuten Leona seitsemälle kääpiölle toteaa, että jos aikuiset häiskät eivät osaa itse siivota ja kokata, niin kääntäkööt kirjasta pari sivua taaksepäin ja pyytäkööt apua prinssiltä, jolta löytyy ylimääräistä aikaa.

Prinsessa joka lähti kälppimään on lyhyesti aivan riemastuttavaa luettavaa, joka yllätti monessakin mielessä. Tähän kirjaan odotan mielelläni jatkoa.

Esimerkkisivu Prinsessa joka lähti kälppimään -kirjasta.