Ilpo Kontula: Provinssikirurgi

Provinssikirurgi

Provinssikirurgi!? Oli oikein katsottava sanakirjasta, mitä se tarkoittaa ja niinhän se on. Ilpo Kontula on ollut sellainen maakunnan lääkäri, läänin kirurgi, jonka kaikki tuntevat Kouvolan seudulla. Suuri on se joukko, joka on hänen veitsensä alla ollut ja kaikki muut sitten tuntevat hänet lukuisista muista yhteyksistä.

Se, että Ilpo Kontula on vaikuttanut suureksi osaksi Kouvolassa, ei haittaa lukijaa, sillä kerronta on sitä luokkaa, että se kiinnostaa muutenkin kuin vain paikallisuutensa vuoksi. Menevä lääkäri kun ei ole koko ikäänsä ollut Kouvolassa. Muitakin paikkakuntia vilahtaa, sillä hän on toiminut noin kymmenessä sairaalassa ennen kuin asettui Kouvolaan.

Vauhdikkaita kuvauksia saa lukea, kun kirurgi Kontula joutuu ulkomaanmatkoillaan suorastaan henkeäsalpaaviin tilanteisiin. Kotimaassakin niitä tilanteita riittää. Harrastukset ja työ vievät miestä milloin minnekin ja aina sattuu ja tapahtuu.

Ilpo Kontula on niin arvostettu ja luottamusta herättävä, että hänet valittiin kunnallispoliitikan pyörteisiiin. Kaupunginhallituksen puheenjohtaksi asti hän nousi, kunnes päätti lopettaa siltä osin. Kaikkeen ei vaan aika riitä, vaikka välillä tuntuu, että miten hän onkaan ehtinyt joka suuntaan.

Provinssikirurgi muistelee kaikkea hyvin avoimin sydämin, työtään, lukuisia harrastuksiaan ja luottamustehtäviä, mutta myös rakkautta vaimoonsa, jonka vuoksi tämä kirja on kirjoitettu. Suurta surua siitä, että vaimon elämä päättyi ihan liian aikaisin. Teksti on helppotajuista, siinä on huumoria ja kohtia, jotka herkistävät. Lukija huomaa kertojasta niin pilkkeen silmäkulmasta kuin sen kyyneleenkin.

Lukuisat nimet vilahtavat tekstissä ja niistä on luettelo kirjan lopussa. Nämä kaikki nimet kuuluvat ihmisille, jotka ovat olleet Ilpo Kontulalle tärkeitä hänen elämänsä poluilla.

Kirjan suosiosta kertoo sekin, että ensimmäinen painos myytiin loppuun hetkessä. Kyllä tämä kirja kannattaa lukea!