Pinja Meretoja: Pullervo : Suuri kirja saimaannorpasta

Pullervo

WWF:n norppalivestä tuttu Pullervo on ihastuttanut niin nuoria kuin vanhempia katsojia jo vuodesta 2016 lähtien. Oli siis jo aikakin saada lapsille tietokirja tästä hurmaavasta herrasmiehestä ja tietysti norpista näin yleensä.

Pinja Meretojan kirjoittama ja kuvittama kirja viehättää heti ensi vilkaisulla. Kokosivun kuvitukset on ilmeikkäitä ja värimaailmaltaan tyylikkäitä, mutta ennen kaikkea Meretoja osaa oivaltavien kuvitustensa kautta esittää tiedon selkeästi. Kirjaan on hyvin saatu koottua kaikki keskeisin tieto saimaannorpasta aina lajin historiasta lähtien ja miksi lumi ja jää ovat niin tärkeitä saimaannorpan säilymiselle. Luonnonsuojelullinen näkökulma on kirjassa luonnollisesti isossa osassa, ja kirjassa käydäänkin läpi niitä lukuisia keinoja, joilla ihmiset voivat auttaa saimaannorppaa aina kulutusvalinnoistaan alkaen.

Kirjassa käydään luonnollisesti läpi myös Saimaan alue, mukavana yksityiskohtana Meretoja tarkastelee pikaisesti vesistön merkitystä myös ihmisten historialle, löytyyhän täältä mm. Astuvansalmen kalliomaalaukset.

Ylipäätään kirjassa on paljon uutta tietoa aikuisellekin – tai ainakin minulle – kuten vaikka se että saimaannorppa nukkuu vedessä ja että laji pystyy myös hyödyntämään kaikuluotausta, vaikka kyky ei olekaan yhtä kehittynyt kuin valailla ja delfiineillä. Minua miellytti myös luku hylkeiden esi-isistä. Laji polveutuu samoista maanisäkkäistä kuin karhut, mitä ei tule kyllä ihan heti ajatelleeksi norppien leppoisaa olemusta katsellen.

Vaikka kirja onkin vain 48-sivuinen, voi sitä silti täydellä syyllä kutsua suureksi kirjaksi saimaannorpasta, sillä sen verran paljon tietoa sen kansien välistä löytyy. Kyseessä on siis erinomainen valinta kaikille pienille norppien ystäville, suosittelen!