Kaj Korkea-aho: Punainen huone

Punainen huone

En siis kuolemaksenikaan tiedä, miksi halusin tämän kirjan lukea. Aloitin kuitenkin ja mietin vielä, että luenko vai en, mutta yks kaks huomasin, että olen ihan koukussa ja on vaan pakko lukea, ottaa selvää, miten tässä tulee käymään.

Nuori mies laittaa ilmoituksen lehteen: Julkaissut kirjailija haluaa ostaa asunnon, noin 30 neliötä, Etelä-Helsingistä. Jos hinta on hyvä, kirjoitan sinulle kirjan. Aika mielenkiintoista ja aina vaan paremmaksi muuttuu, kun vanhempi herrasmies ottaa yhteyttä. Nuori mies saa erittäin hyvän tarjouksen asunnosta hyvällä paikalla ja jo silloin jos joku on liian hyvää ollakseen totta, on jotain pielessä.

Kirjan päähenkilö, tämä nuori mies, jonka nimeä emme tiedä, soittaa oboeta orkesterissa, missä hänellä on hyvä ystävä Lotta, joka palauttaa häntä aina maan pinnalle ja näkee asiat realistisesti. Lotta on tietoinen myös miehen karille menneestä suhteesta Juhanin kanssa. Juhani oli osoittautunut lähes hirviöksi, joka oli pannut palasiksi muun muassa miehen oboen. Mies kertoo tätä kirjaa minä-muodossa, koska hän on koonnut kaiken yhteen.

Vanha herra on nimeltään Aimo, Aimo Kangas, joka on hyvin ystävällinen ja jolla on avustaja, nuori mies Emmanuel, joka on asunut asunnossa, johon päähenkilömme on nyt muuttamassa. Hyvin omituista, miksi Aimolla on avustaja, kun hän vaikuttaa ihan terveeltä.

Kirja etenee niin, että ensin raotetaan yhdestä nurkasta sitten toisesta. Lukija saattaa itsekkin alkaa hyvin pian arvailla, mistä oikein on kysymys ja mitä piilee kaiken takana. Miksi asunnossa oli “huonosti” maalattu seinä? Mitä paljastuu koko asunnosta…

Mitä kukakin haluaa ja keneltä, on välillä sekavaa, mutta kaikkien huikeiden takaumien ja vinoutumien kautta alkaa vyyhti selvitä ja lopussa onkin kaikki vielä enemmän oudosti ja tekisi mieli palata lähtöruutuun. Kummallisia rooleja paljastuu ja etenkin, mitä kaikkea kuuluu kenenkin osaan.

Kaj Korkea-aho osaa kietoa lukijan pauloihinsa aivan mahtavalla kielellä ja sellaisella taidolla kertoa tarinaa, että siihen vaan ihastuu, vaikka aihe ei olisikaan niin viehättävä. Punainen huone imaisee mukaansa ja on vaan pakko saada tietää lisää. Niin ja kyllä – tämä kirja sisältää aikamoisia himolla ja fetisismillä maustettuja kohtauksia.

Ehdottomasti lukemisen arvoinen teos, joten astu vaan Punaisen huoneen kynnyksen yli, vaikka se vaikuttaisikin korkealle.