Eric Hill: Pupen iso satukirja

Vuonna 2005 julkaistusta Pupen isosta satukirjasta on nyt otettu uusi painos. Kirjaan on koottu erilaisia Puppe-koirasta, hänen kavereistaan ja elämästään kertovia tarinoita. Ulkoisesti kirja poikkeaa jonkin verran normaaleista sarjan kirjoista: samassa kirjassa on monta tarinaa, koko on isompi ja kurkistusluukut puuttuvat. Sisällöltään kirja voidaan kuitenkin todeta samantasoiseksi kuin muutkin Puppe-kirjat.

Tämä on niitä kirjoja, jotka valitsisin ehdottomasti luettavaksi iltasatuina, jos minulla olisi lapsia. Tarinat ovat siihen sopivan mittaisia ja myös sisällöltään sopivan rauhallisia. Kun juttuja on useampi, samaa kirjaa voi lukea pidempään tai vaikka useamman pätkän kerralla.

Kustantamo suosittelee kirjaa kolmevuotiaista alkaen. Itse voisin kuitenkin lukea tätä myös nuoremmille lapsille. Lisäksi kirjan takakannessa suositellaan tätä juuri lukemaan oppineille, mutta siihen tarkoitukseen löytyy kyllä aika paljon muita vieläkin parempia kirjoja. Tästä on julkaistu aikaisemmin myös äänikirjaversio. En halua itse kuunnella kuvakirjoja äänikirjoina, mutta lapsille ne taitavat kelvata paremmin.

1. (koska arvosteltavasta kirjastani on näemmä varhaisempi painos jo arvosteluna, liitän arvosteluni edellisen perään.)

Puppe-satukirjat ovat ensimmäisiä satukirjoja, mistä minulla on muistikuvia. Ne kertovat Puppe nimisen koiranpennun seikkailuista milloin minkäkin asian parissa. Klassisten tarinoiden juonet olivat yksinkertaisia ja niiden vetovoima rakentui pitkälti sivuilla olevien luukkujen varaan. Luukut olivat siis sivun osia, joita kääntämällä sivulta paljastui uutta tietoa: puskan takaa paljastui eläimiä yms.

Pupen iso satukirja ei kuitenkaan sisällä lainkaan luukkuja, vaan nojautuu täysin tavalliseen kerrontaan. Satukirja koostuu neljästätoista sadusta. Ne ovat pääsääntöisesti lyhyitä, hieman yli kymmenen sivun mittaisia.

Satujen aiheet ovat varsin vaatimattomia arkiaskareita: on piiloleikkiä, siivoamista, isovanhempien tapaamista ja sadepäivän viettoa. Ne eivät pyri olemaan erityisen opettavaisia, mutta ovat hyvin lämminhenkisiä. Piirroshahmot ovat varsin selkeitä ja kirkkain värein kuvitetut kuvat tehoavat varsin nuoriin.

Vaikka koelukija viihtyi varsin hyvin satukirjan parissa, en itse voi olla suosittelematta tutustumaan tavanomaisiin luukullisiin Puppeihin ennen tähän kirjaan tarttumista. Ne ovat minusta vetovoimaisempia luukkujensa ansiosta kuin tämä. Sitten kun sarja on tuttu voi tarttua paremmin tähän satukirjaan. Yhtäkaikki, Puppe-kirjat ovat tutustumisen arvoisia lastenkirjoja.