Vappu Taipale: Rakas lapsi : muistoja & ymmärrystä kasvamisesta

Vappu Taipale on lastenpsykiatri, joka on vuosikymmenten ajan ollut mukana lasten maailmassa sekä oman toimintansa että lukuisten julkaisujensa kautta. Rakas lapsi -kirja kokoaa yhteen hänen mittavaa elämänuraansa.

Taipaleesta ei pitänyt alkujaan tulla ollenkaan lääkäriä: hän kertoo olleensa nuorena taiteesta, kirjallisuudesta ja arkkitehtuurista kiinnostunut kaunosielu. Kun lääkärin opinnot sitten kuitenkin kutsuivat, tuntui röntgenlääkärin työ ensin omalta, mutta meidän kaikkien onneksi hän sitten melkein kuin sattumalta siirtyi lastenpsykiatrian alalle. Tästä alkoi komea ura, joka johti hänet lopulta Stakesin pääjohtajaksi sekä sosiaali- ja terveysministeriksi.

Huolimatta tästä merkittävästä urakehityksestä Taipale on ainakin kirjansa perusteella säilyttänyt ihailtavan määrän pehmeyttä, melkeinpä idealistisuutta sekä tietenkin rakkautta lapsiin. Hän kertoo näkemyksistään vaikkapa päivähoidosta ja lasten sukupuolikasvatuksesta, ja jälkimmäisessä on merkillistä kyllä ollut eräänä johtotähtenä yli sata vuotta sitten julkaistu Heinrich Schultzin kirja Selitä sukupuoliasiat sellaisina kuin ne ovat.

Myös rauhankasvatus on ollut eräs Taipaleelle läheisiä alueita, josta hän kirjoitti teoksen Rauhan lapset jo 1980-luvun alussa, jolloin sille varmaan olikin tilausta kylmän sodan ja atomikauhun maailmassa. Rakas lapsi -kirjassa on paljon puhetta median synnyttämästä väkivaltaisesta käytöksestä, etenkin luonnollisesti tietokonepeleistä. Tässä kohtaa hän kuuluttaa vanhempien ja muiden kasvattajien vastuuta: ei pidä antaa K18-pelejä kymmenenvuotiaan käsiin, minkä luulisi olevan itsestään selvää, mutta ilmeisesti näin ei ole.

Omasta henkilökohtaisesta elämästään Taipale kirjoittaa varsin vähän; ”mieheni Ilkka” vain tupsahtaa jossain välissä kirjan sivuille, eikä omista lapsista tai lapsenlapsista puhuta mitään. Tämä lienee heidän suojelemisekseen julkisuudelta aivan perusteltua, jos kohta tuo Ilkka onkin julkisuudessa näkynyt ihan omin avuin.

Mutta jotenkin lämmittävä kirja tämä oli ja kaikesta huolimatta uskoa tulevaisuuteen valava.