Arto Manninen: Rakasta : Aforismeja, runoja ja mietteitä vuoden jokaiselle kuukaudelle

Runo- ja aforismikirjoja on nurkat turvoksissa, mutta tämä kirja on rakkautta. Ei mitään lässynlässyä, vaan ihan sitä oikeaa vai onko ihan sellaista oikeaa määriteltävissäkään? No, minusta ihan oikea rakkaus lähtee siitä, että rakastaa itseään, koska sitten on helpompi rakastaa myös muita. Niinhän iso kirjakin sanoo. Heti alkulehdillä, tammikuun kohdalla, Arto Manninen korostaa tätä, Rakasta itseäsi, sillä siinä on sekin hyvä puoli, että siinä samalla rakastaa ja tulee rakastetuksi.

Näin edetään kuukausi kerrallaan, joka kuukauden aikana napsahtaa kolme tai neljä ohjetta runoineen. Kirja ei ole mikään Tee näin, niin elät parempaa elämää -kirja, vaan minusta se vaan herättelee lempeästi huomaamaan ne pikkuasiat, jotka kuitenkin ovat niin kovin tärkeitä. Asiat ja tunteet, kaikki käydään läpi, ihan kivasti aina aloituspuheenvuorolla ja ikään kuin todisteeksi meille kaikille tuttuja runoja ja aforismeja aiheesta. Jää mieleen heti, että näinhän se on.

Meinasin ensin, että voisin laittaa kirjan jollekin lahjaksi, mutta en kykene, pidän sen itse! Suosittelen kuitenkin tätä kirjaa lahjaksi, nykyajan kiireiselle ihmiselle, joka ei koskaan kerkeä mitään lukemaan. Tämä kirja pysäyttää hetkeksi, jopa ajattelemaan.