Martti Linna: Rakkausarpia

Rakkausarpia on Martti Linnan Sudenmaa-sarjan kuudes osa. Olinkin jo ehtinyt kaivata häntä, ajatellut että mitä kuuluu rikosylikonstaapeli Reijo Sudenmaalle. Hän on rakastunut!

Kauppakeskuksessa makaa kuollut mies. Kenkäkaupan lattialla on mies, ammuttu mies. Mies on Reiska, kenkäkaupassa työskennelleen Julian miesystävä. Miten siihen tilanteeseen on tultu, se käy ilmi, kun lukee kirjaa, joka on kirjoitettu tyyliin ”oikein-nurin”. Vuoronperään poliisin kannalta ja sitten taas Julian tai Reiskan.

Tarina etenee lyhyissä kappaleissa, mikä on todella koukuttavaa, koska aina ajattelee, että vielä yksi, vaikka pitäisi jo ehtiä töihin. Koukuttavaa on lukea Reiskastakin, joka on niin raivostuttavan kusipäinen kuin vaan mahdollista. Samalla miettii, että miksi naiset lankeavat sellaisiin? Rakkauden tarve menee kaiken muun ohi, unohtaa kyvyn suojella itseään? Reiska on siis kuvattu pahimman luokan luonnehäiriöiseksi, joka haluaa omistaa Julian. Julia alistuu, koska ei näe enää vaihtoehtoja, haluaa olla mieliksi miehelle, joka rakastaa…

Kirjassa on parasta se, että Reiska on kuollut. Miten sitä olisi osannut lukea, jos sellainen mulkero olisi ollut elossa. Kuka Reiskan tappoi ja miksi, sitä täytyy miettiä.

Sudenmaa kumppaneineen tutkii asiaa ja rakastaa varovasti naista, joka on hänen elämäänsä tullut.

Rakkausarpia on erittäin hyvin kerrottu ja vaikka se onkin fiktiivinen tarina, on vain surullista, että tällaisia Reiska/Julia-tapauksia on olemassa, joka paikassa. Aina käy niin, että joku haluaa rakkautta vaikka se sattuu.