Pentti Peltoniemi (toim.): Reijo Frank : työväen laulaja

Reijo Frank : Työväen laulaja

Reijo Frankin elämäkerta syntymästä lähtien aina tähän päivään asti. Aito muusikko ja laulaja, joka kuitenkin valitsi työpaikakseen konekorjaamon 40 vuoden ajaksi. Työmies kun on viimeiseen asti, mutta nyt toki jo eläkkeellä.

Kirja kertoo miehen elämästä ja lauluista sodanjälkeisestä Suomesta nyky-yhteiskuntaan asti. Erityisen tunnettu Frank on työväen- ja rauhanlauluistaan, lukuisista esiintymisistään pienissäkin tapahtumissa sekä vapaaehtoistyöstään, jota hän ei itse paljoa mainosta.

Kirja on läpileikkaus suomalaisesta työväenmusiikista, sen tekijöistä, muista laulajista ja laulunopettajista, ystävistä ja työtovereista. Se kertoo monen laulun synnyn tai sanojen muistelemisen. Lisäksi huvittavista ja vähemmän hauskoista keikoista ympäri maata ja maailmaakin, joita Frank on tehnyt varmaan tuhansia. Niitäkin muistetaan arvoisellaan tavalla. Samoin laulaja kertoo omista nuoruuden harrastuksistaan, rankasta työstä ja sen jälkeisistä nuorten työläisten menoista — ajasta, jolloin kaikki ehtivät vielä harrastaa jotakin, eikä TV tai internet ollut pääosa elämää.

Kirja on itselleni tärkeä. Olen ikäluokkaa, joka 70-luvulla innostui rauhanlauluista ja oli mukana erilaisissa tapahtumissa. Kirjaa suosittelen kaikille työväenkulttuurista kiinnostuneille. Tämä voisi olla myös hieno lahja työväen- ja ammattiyhdistysliikkeen jäsenelle, joka osaa arvostaa tätä kulttuuria. Kirjan mukana on myös CD-levy, jossa on muutama, Frankin mielestä ehkä hänen tärkein levynsä. Mukava otos kaikista lauletuista kappaleista, yllätys saajalle. Kiitos kirjasta, Reijo!