Anna Jansson: Ritarien taistelu

On Visbyn keskiaikaviikko. Ihmiset ovat pukeutuneet keskiaikaisiin asuihin ja kaupungissa järjestetään erilaisia tapahtumia. Ritarien turnajaisia ei päästä koskaan kunnolla aloittamaan, kun joka kerta tulee ongelmia. Emilillä on oma etsivätoimisto ja hän selvittää, kuka haluaa sabotoida turnajaisia.

Itse tartuin kirjaan tapahtumapaikan ja keskiaikaviikon takia. Tapahtumaympäristö on suomalaisittain vähän eksoottinen eikä edes osittaisella keskiaikateemalla löydy kovinkaan paljoa lastenkirjoja. Niistä tulee siis plussaa kirjalle. Itse pidin ehkä vähän enemmän sarjan ensimmäisestä osasta Kadonneet retkirahat. Sarjassa on kuitenkin potentiaalia, joten on kiinnostavaa nähdä, että mitä tulee seuraavaksi. Ainakin kirjat voisivat olla pidempiä.

Jansson on kirjoittanut myös Emilin äidistä, poliisi Maria Wernistä aikuisille dekkareita.