Erno Paasilinna: Rohkeus : Arndt Pekurisen elämä ja teloitus

Arndt Pekurinen on monelle täysin tuntematon nimi. Minulle mies on suurimpia henkisiä esikuvia, kiitos Erno Paasilinnan kirjan. Pekurisen ansiota oli Suomen ensimmäinen siviilipalveluslaki – valitettavasti mies itse ei siitä päässyt nauttimaan, sillä hänet teloitettiin jatkosodassa aseistakieltäytyjänä.

Paasilinna dokumentoi Pekurisen elämää ja rauhanliikkeen historiaa, yrittämättä nostaa Pekurista myyttisiin mittasuhteisiin. Kirja kertoo miehestä, joka seisoi ihanteidensa ja aatteidensa takana loppuun asti. Pekurisen aseistakieltäytymisen syyt eivät olleet uskonnolliset tai ideologiset, vaan hänelle asia oli omantunnonkysymys. Se lieneekin yksi syy, miksi hän on jäänyt historian pimentoon.

Ainakin tähän asti. Paasilinnan kirja on enemmän kuin paikallaan. Teos kuuluu kaikkien aseistakieltäytyjien ja pasifistien perusoppimäärään ja sopii erinomaisesti muillekin. Arndt Pekurisen suunnaton rohkeus seisoa omien ihanteidensa takana taipumatta sopii malliksi kaikille.

1. itse haluaisin lukea kirjan eikä sitä tahdo oikein löytyä mistään.vaikuttaa älyttömän kiinnostavalta kirjalta.