Johanna Hasu: Roihu

Roihu

Nyt oli käsissä melkoinen roihu. Se syttyi saman tien kun aloitin lukemisen, enkä meinannut millään saada moista roihua sammumaan.

Päähenkilönä on Sini, joka tuntuu treenaavan aivan kuin triathloniin, lenkkeilee, ajaa pyörällä ja ui. Sini ei kuitenkaan ole osallistumassa mihinkään kisoihin, vaan treenaa salaa ja aika lailla öiseen aikaan. Ottaa kaikesta selvää, mutta salaa. Piilottaa pyöränkin, ettei kukaan vaan tiedä, että hän ajelisi pyörällä. Mutta miksi?

Hyvin alussa käy selväksi, että Sini on eronnut, muuttanut pienen tyttärensä Ilonan kanssa maalle, missä tuntuu viihtyvän erinomaisesti. Hän työskentelee koulussa, missä tuntuu viihtyvän ja kuinka Ilona on saanut päivähoitopaikan kivasta päiväkodista. Varsin mukavaa, mutta….

Sinin ex-mies, Peter, Ilonan isä, vaikuttaa olevan täysi nilkki, joka ei juurikaan piittaa muusta kuin itsestään. Onpa mennyt luomaan uuden suhteen Helinän kanssa ja he viettävät auvoista elämää talossa veden äärellä. Ilona viettää isänsä luona viikonloppuja, mutta ei juurikaan muulloin kaipaa isäänsä, joka ei isommin edes hänestä piittaa.

Kunnes – Peter kertoo Sinille, että aikoo hakea Ilonan huoltajuutta, todistaen, että Sini on epäpätevä äidiksi. Sota on syttynyt ja miten se päättyy, on tämän kirjan huipentuma. Lukija puree kyntensä, kun jännää, miten kaikki tulee tapahtumaan ja selviääkö Sini, pärjääkö ja onnistuuko.

Johanna Hasu on luonut uskomattoman psykologisen jännärin, mikä pitää niin otteessaan, ettei välillä uskalla edes hengittää. Kieli on maukasta ja sitä on siis aivan herkullista lukea ja kyllä – toivon lisää!