Jukka Särkijärvi ja Kaj Sotala: Roolipelikirja

Roolipelikirja on opas pöytäroolipelien maailmaan. Teos kertoo roolipelaamisesta harrastuksena lyhyesti ja esittelee sitten koko joukon ajankohtaisia pöytäroolipelejä. Pelien mekaanisia erikoisuuksia ja taustamaailmaa valotetaan nopeasti; varsinaisista arvosteluista ei ole kyse. Lisäksi mukana on täydentävä lista minimainintoja kiinnostavista, mutta syystä tai toisesta pois jätetyistä peleistä.

Itse olisin kaivannut kirjaan enemmän asiaa roolipelaamisesta itsestään – nyt ”Mitä roolipelit ovat”-osio kattaa reilut kymmenen sivua. Taustaa olisi voinut kirjoittaa enemmänkin, onhan roolipelaaminen mielenkiintoinen ja omaperäinen pelaamisen muoto.

Tällaisenaan kirjaa voi kuitenkin suositella ehdottomasti niille aloitteleville roolipelaajille, jotka tietävät jo olevansa kiinnostuneita roolipeleista ja pohtivat, mikä peli sopisi omaan käyttöön.

1. ”Avainsanat: fysiikka, historia, termodynamiikka, tieteen yleistajuistaminen, tieteenhistoria, tietokirjallisuus”

Tuota? 🙂

2. Kun Kirjavinkit siirrettiin julkaisualustalta toiselle, avainsanat piti kopioida käsin. Tähän on näemmä tarttunut jonkun toisen kirjan avainsanat…