Eija Lappalainen ja Anne Leinonen: Routasisarukset

Utu asuu Laaksossa, jossa elämä on hillittyä ja rauhallista. Ympärillä on ekokatastrofin tuhoama Eurooppa. Utulla on erikoinen kyky ymmärtää ikivanhoja koneita. Kyky on hämmentävä salaisuus, josta Utu ei ole kertonut kuin lähimmilleen. Aikuisikä lähestyy ja Utu kyseenalaistaa yhä enemmän Laakson elämänmenoa. Utu haluaisi löytää omat biologiset vanhempansa ja selvittää kykyjensä salaisuuden, mutta Laaksossa se ei onnistu. Pitää siis paeta, kuten rakas kasvattiveli Marras aikaisemmin.

Routasisarukset on dystopiatarina, joka pyörittelee yksilönvapauksiin, ympäristöön ja valtaan liittyviä kysymyksiä. Kirja on luokiteltu nuortenkirjaksi ja nuoruuden ja aikuisuuden rajamailla kirjassa liikutaankin. Normeja ja tapoja kyseenalaistava päähenkilö on nuortenkirjojen perusmateriaalia, joka tässäkin tarinassa toimii hienosti. Aikuisen lukijan ei myöskään tarvitse vaivaantua, hyvin tämä aikuisellekin toimii.

Tarinan maailma on mielenkiintoinen. Routasisarukset on trilogian ensimmäinen osa ja tarina jää kipeästi kesken. Kirjan loppuun mennessä Utu pääsee etsimiinsä salaisuuksiin käsiksi, mutta niiden merkitys jää seuraavan kirjan asiaksi. Harmillisesti seuraavaa osaa pitänee odottaa ensi vuoteen.

1. Olen lukenut tuon kirjan, mielestäni se on parhaimpia suomalaisten tekemiä kirjoja. 🙂 Harmittaa vähän, että seuraava osa ilmestyy pitkän ajan päästä, mutta hyvää kannattaa odottaa, eikö?
    Olen selaillut näitä sivuja ja koin shokin, kun tajusin ettei täällä ole mainittu J.R.Wardin Mustan tikarin veljeskunta-sarjaa, minä itse suorastaan rakastan niitä! Ettekö voisi ottaa ne seuraavaksi? Ensimmäisen osan nimi on Pimeyden rakastaja, ja viides osa Sitomaton rakastaja on jo tullut kauppoihin. >_<
    Kiitos paljon, jos toteutatte pyyntöni! <3

2. Ei taida kukaan vinkkaajista harrastaa noita yliluonnollisia romansseja. Vinkkaamme sitä, mitä muutenkin luemme, joten jotain katvealueita jää kyllä väistämättä.

3. Minäpä voisin luvata vinkata Mustan tikarin veljeskuntaa, kun olen kerran kaikki tähän mennessä suomennetut lukenut. Tämäkin epäkohta siis korjaantuu piakkoin:)

4. Nyt kun koko trilogia on julkaistu, kannattaa aloittaa lukeminen, jos ei sitä vielä ole tehnyt. Erinomaista suomalaista scifiä!