Kari Levola (toim.): Runo vieköön

Runo vieköön

Kirja on syntynyt siihen tarpeeseen, ettei suoraan nuorille suunnattuja runoja ole oikein ollut. Teosta varten on tilattu ja saatu kuudeltatoista kirjailijalta runoja. Monet kirjoittajista ovat kirjoittaneet muutenkin nuorille ja osa taas on kirjoittanut runoutta aikuisille.

Sisältö on melko sekalaista sekä laadultaan että tyyliltään. Mukana on sekä lyhyempää että pidempää, niin perinteisempää kuin kokeilevampaakin runoutta. Proosa- ja kuvarunot olivat eniten omaan makuuni.

Teos on suhteellisen helposti lähestyttävä, mikä on yleensä ainoastaan hyvä asia. En ole ihan varma, olisinko itse tarttunut tähän nuorena, kun en silloin muutenkaan runoja lukenut. Nyt kuitenkin lukeminen toimi hyvin, vaikken runojen ylin ystävä ole vieläkään.

Veera